Der kommer ikke så mange flyvende bøger gennem stuen, som der har gjort

Ordene kommer fra Sine, der er mor til 12-årige Ronja, som startede i Lær for Livet i sommerferien 2021. Her fortæller Sine, hvordan hun som mor oplever, at hendes datter har fået hjælp til at tro mere på sig selv og på, at hun kan lære nye ting. En hjælp som Sine gerne selv ville have haft i sit liv.  

”Min datter havde det svært i skolen, hun trivedes ikke rigtigt. Fagligt er hun faktisk god, men hun har det svært socialt og har derfor tit været frustreret og ked af det. Det har skabt mange konflikter i skolen,” fortæller Sine, der for at få hjælp til datteren var i dialog med kommunen, da en voksen fra SFO’en foreslog, at Ronja kunne få en plads hos Lær for Livet.

”Og så sagde jeg selvfølgelig ja, for det ville være godt, hvis Ronja ikke skal kæmpe med alt det, som jeg selv har kæmpet med i livet. Det sætter nogle begrænsninger i livet, når man ikke er helt så god socialt,” fortæller hun.

Tager imod hjælpen med kyshånd
Sine har selv oplevet at føle sig forkert – både socialt og fagligt, hvor hun har kæmpet med ordblindhed. Derfor er hun lykkelig for, at hendes datter kan få støtte til at klare sig bedre i skolen.

”Jeg tager imod alt hjælp, der kan få min datter til at trives bedre. Tænk hvis der er nogen, der kan hjælpe Ronja, så hun ikke hele sit liv skal føle sig forkert, som jeg selv har gjort i min ungdom.”

Sine er ikke bange for at blive stemplet som en dårlig mor. Hun har nemlig kun oplevet opbakning fra skolen og fra Lær for Livet i, at hun er en god mor. Og så mener hun ikke, at det er så farligt at få hjælp udefra.

”Det kan godt være, at det føles som en stempling af ens barn, men jeg har taget det modsat. Jeg har fået en hjælp, der er uvurderlig,” fortæller hun.

Et helt andet barn
Allerede efter den første 10 dages camp i sommerferien, oplevede Sine en forandring hos datteren.

”Jeg fik en helt anden pige hjem fra camp. En pige, der tror mere på sig selv, en pige, der retter ryggen, når hun går, og står mere på egen ben. Det samme siger Ronjas lærer i skolen. Hun har fået mere selvtillid og en større tro på, at hun sagtens kan lære nye ting. At hun ikke behøver være perfekt og kunne alt fra start,” forklarer Sine.

Det var selvfølgelig en spændt datter, der skulle afsted på camp. Men Sine oplevede, at de voksne fra Lær for Livet var gode til at skabe tryghed allerede på kick off-mødet inden camp. Og det gav Ronja blod på tanden.

”Samtidig så hun, at der var andre børn, hun kunne spejle sig i. Her var hun ikke den eneste, der var anderledes og havde udfordringer. Her var hun ikke forkert. Så måske er verden ikke helt så dum, fordi der faktisk findes nogen, der er magen til mig selv”.

Sine oplever, at datterens største udfordring er det sociale og hendes perfektionisme. Men det har lærerne på campen hjulpet Ronja med at få styr på, forklarer Sine.

”Der er nogle fantastiske lærere på campen og unge i klubben, som er rigtig gode til at bakke Ronja op, når det går lidt i bakgear. Ronja havde også problemet tidligere i skolen, hvis de fx skulle spille et spil, så kunne hun ikke være med, hvis ikke hun kendte spillet. For hvad nu, hvis hun lavede fejl… Men det kan hun nu.”

Sine oplevede også, at det var en glad pige, der ringede hjem fra camp.

”Jeg kunne høre, at det var med sådan en stor glæde, at hun fortalte om, hvad der skete på campen – at så havde hun fået en bold i hovedet eller de havde være nede ved vandet. Det var dejligt at høre.”

Hjælp til hele familien
Nu er der gået otte måneder siden Ronja startede med sin første sommercamp. Siden har hun været på camp i efterårsferien, hun har fået tilknyttet en frivillig mentor og deltager i den lokale ”Learning Club” i Odsherred. Som et nyt pilot-projekt i Odsherred Kommune, er Ronja med i Støt op, hvor en klubmedarbejder har kontakt til Ronja og hendes mor en gang om måneden for at komme med ideer og værktøjer til hvordan mor Sine støtte op om Ronjas udvikling.

Det har kun være positivt for mig og Ronja, at vi har fået så meget hjælp. Der er ingen dømmende holdninger eller kritik, kun opbakning og fokus på det positive,” fortæller Sine.

”Jeg har kunne se, hvor meget min datter er blomstret af at være i Lær for Livet. Der kommer ikke så mange flyvende bøger gennem stuen, som der har gjort, lad mig sige det sådan. Ikke fordi, Ronja ikke kan finde ud af det, det kan hun godt, men hun tror ikke, at hun kan finde ud af det. Hun er bange for ikke at være perfekt og at være forkert. Så er det nemmere at blive sur og frustreret i stedet for at læse opgaven en gang til.”

Sine oplever, at hendes datter er blevet bedre til at klare hverdagssituationer, som hun ikke har kontrol over.

”Der er stadig noget at arbejde på, men tidligere ville hun være gået i selvsving over en lejrtur til Bornholm, men i dag har både hun og jeg fået værktøjer gennem Lær for Livet til at håndtere de situationer, så jeg kan tale til hende til ro.

”Jeg ville ønske, der var flere børn, der kunne komme med og få hjælp, for det giver så meget for de børn. Jeg håber også, at mit yngste barn får muligheden for at blive en del af Lær for Livet. Jeg ville i hvert fald ønske, at de muligheder havde været der, da jeg var barn,” slutter Sine.

Sine og Ronjas navne er ændret efter ønske fra Sine.

Flere nyheder