Jakob er campmedarbejder på Lær for Livets Learning Camp, hvor han støtter børn og unge i svære livsvilkår med at opnå succesoplevelser både fagligt og socialt. Mens børnene gør betydelige fremskridt, oplever Jakob også selv inspiration og en enorm udvikling.
Vækkeuret ringer tidligt. Børn skal vækkes, klædes på og have morgenmad, før formiddagen byder på morgenlæsning med Learning Kids. Når bogen lukkes i, er det tid til morgensamling, hvor dagens undervisning, aktiviteter og aftenens menu bliver præsenteret.
Sådan starter en typisk dag for Jakob, når han er campmedarbejder på Lær for Livets sommercamp. Til hverdag arbejder Jakob som matematiklærer på en folkeskole i København, hvor han er ansat igennem Teach First Danmark. Lær for Livet samarbejder med Teach First, som rekrutterer- og videreuddanner akademikere til at blive dygtige lærere til de folkeskoler og elever, der har allermest brug for dem.
Jakobs undervisningserfaring kommer ham til gode i rollen som campmedarbejder, hvor han underviser børn og unge med svære livsvilkår i matematik. Undervisningen spænder fra ’dagens tal’ og matematik-skattejagt til plus-stafet, terning-gangeleg og tabellabyrinter.
Undervisning med et twist
På Learning camp er der tid og ressourcer til at gøre undervisningen særlig kreativ og motiverende, hvilket skaber succesoplevelser både for børnene og for Jakob selv, forklarer han.
”Jeg husker en episode, hvor et Learning Kid ikke ville holde pause, fordi matematiktræningen var blevet spændende. Vi havde haft lidt svært ved at finde motivationen hos børnene, men da vi lavede matematiktræningen som et breakout-room, blev det en kæmpe succes. At et barn nægtede at holde pause for at lave mere matematik, var virkelig en succesoplevelse,” fortæller Jakob.
Jakob forklarer, hvordan han bruger erfaringerne fra camp i sin daglige undervisning.
”Lær for Livet har gjort en kæmpe indsats for at nytænke deres undervisningsmateriale, så bevægelse og samarbejde er en naturlig del af læringen, og det understøtter børnenes engagement. Det er inspirerende at tage med tilbage til mit arbejde som matematiklærer,” siger Jakob og forklarer yderligere: ”De otte dage, vi er afsted på camp med Lær for Livet, er så komprimerede, at man hurtigt får et perspektiv på et barns faglige udvikling. Det er en stor hjælp, når jeg til hverdag skal planlægge et undervisningsforløb til mine elever.”
Opbakning og troen gør forskellen
Arbejdet som campmedarbejder udvikler Jakobs professionelle færdigheder, men de personlige relationer og det personlige arbejde med børnene, er også enormt vigtigt for Jakob.
”Den mest givende del af arbejdet er at støtte børnene til at få en succesoplevelse. Det er fantastisk både for dem og for mig. Jeg har for eksempel hjulpet nogle enkelte børn med at lære enkle melodier på klaveret, som ’Bella Ciao’. Det er ret skægt og en stor glæde for mig, som har en stor passion for musik,” fortæller Jakob.
Som campmedarbejder gør Jakob en stor forskel ved at tro på børnene og støtte op om deres evner og selvtillid – uanset om det gælder matematik eller klaverspil. At styrke børns selvtillid er mindst lige så vigtigt, som undervisning i dansk og matematik.
Jakob minder os om, hvordan hans beskedne undervisning i klaver, men store opbakning, resulterede i en betydningsfuld optræden ved talentshowet på Learning Camp.
”Et af børnene, som normalt ikke vil stå på en scene, spillede en melodi på klaver til campens talentshow. Det var ret stort for mig at opleve, hvordan mit arbejde kunne gøre en forskel i et barns liv,” fortæller Jakob.
Og selvom fokus på campen er på børnenes læring og udvikling, er det ikke kun Learning Kids, der oplever sejre:
”Jeg lavede min første saltomortale som 33-årig på camp. Det var oprindeligt tiltænkt børnene, men jeg fik lov til at være med. Det lærte mig, at man kan udvikle sig hele livet, så længe man udfordrer sig selv, bliver ved og gør det sammen med Lær for Livet,” afslutter Jakob.
Jakob er oprindeligt uddannet cand. merc. i International Business og Marketing fra SDU Odense. Men efter at have arbejdet med marketing i flere år, fandt han ud af, at han meget hellere vil være lærer, og bruge sit arbejdsliv på at gøre en forskel for nogle af de mest udsatte børn. Derfor søgte han ind og blev optaget i Teach First Danmarks lærerprogram i 2023.
Hos Teach First Danmark er man meget glade for samarbejdet med Lær for Livet.
“Vi er stolte af den frivillige indsats, som Jakob og de andre nye graduates i vores lærerprogram yder. Det vidner om deres dedikation og motivation. De får samtidig nogle værdifulde erfaringer og oplevelser med sig hjem fra Lær for Livets sommercamps. Erfaringer som de kan bruge i arbejdet med udsatte børn i folkeskolen. Nogle bliver så bidt af det, at de som Jakob vender tilbage på de efterfølgende camps, og nogle er blevet campledere ved siden af deres faste job i folkeskolen,” siger Jennie Bullock Olsen, der er programchef i Teach First Danmark.
Vil du være campmedarbejder?
Er du, ligesom Jakob, interesseret i at udvikle dig personligt og fagligt, samtidig med at du arbejder med børn og unges trivsel og udvikling? Læs mere om at blive campmedarbejder hos Lær for Livet her: LINK
På Lær for Livets sommercamp deltog i år 33 studerende fra Teach First, ud af i alt 70 campmedarbejdere. Dertil kommer en række alumner fra Teach First, der vender tilbage år efter år på Lær for Livet sommercamp som enten campledere eller campmedarbejdere.
Flere nyheder