Lær for Livet slår ring om børn og unge i lokalsamfundet og kobler dem med en frivillig mentor, – en betydningsfuld voksen, der puster liv i barnets drømme. Vi holder hvert år flere camps, der giver fællesskab, håb, selvtillid og ambitioner. Indsatsen virker.
Kraka Economics har undersøgt effekten af Lær for Livets indsats på anbragte børns trivsel og skolegang. Undersøgelsen har været igennem en evaluering og bedømmelse af fagfæller, og indsatsen viser positive resultater.
Ny analyse fra Kraka Economics viser, at Lær for Livet:
– Learning Kid i Lær for Livet
Lær for Livet øger anbragte børns sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen med 30%. De anbragte børn scorer tilmed 1.2 karakterpoint højere i deres afgangseksamen, hvilket er et usædvanligt højt spring.
Lær for Livet øger selvtilliden og trivslen i betydelig grad hos anbragte børn og unge, og giver både troen på egne evner og bedre mulighed for at klare sig i tilværelsen på trods af et svært udgangspunkt.
Kraka Economics viser, at både selvtilliden og den sociale trivsel stiger markant med Lær for Livet. Elevernes trivsel i folkeskolen måles på en skala fra 1-5, hvor 1 udtrykker den lavest mulige trivsel, og 5 udtrykker den højest mulige trivsel. Den sociale trivsel løftes fra 3.67 til 3.96 og selvtilliden løftes fra 3.35 til 3.66. Det er en statistisk meget signifikant effekt og viser, at Lær for Livets indsatser skaber positiv forandring. Lær for Livet løfter trivslen for anbragte børn så meget, at de kommer på niveau med børn, som aldrig har været anbragt. Tallene for børn, som aldrig har været anbragte, er henholdsvis 3.9 for social trivsel og 3.63 for selvtillid.
Lær for Livet har en væsentlig betydning for anbragte børn og unges sandsynlighed for at påbegynde en ungdomsuddannelse. Det er positivt, da vi ved, at uddannelse er den vigtigste beskyttelsesfaktor mod yderligere udsathed i livet.
Kraka Economics viser, at sandsynligheden for at påbegynde en ungdomsuddannelse stiger markant med Lær for Livet. Sandsynligheden for at påbegynde en ungdomsuddannelse stiger fra 54% til 73% med positive livsforløb i sigte. Det er en statistisk signifikant effekt og viser, hvordan Lær for Livet løfter mennesker fagligt også efter folkeskolen. Desuden viser resultaterne, at sandsynligheden for at påbegynde en ungdomsuddannelse hæves så betydeligt med et Lær for Livet-forløb, at forskellen mellem anbragte og ikke-anbragte halveres.
Lær for Livet har en stor betydning for anbragte børn og unges livsduelighed og videre færd i livet med mindre kriminalitet og lavere offentlige udgifter til følge.
Kraka Economics viser, at Lær for Livet næsten udrydder forskellen mellem anbragte og ikke-anbragte, når det kommer til kriminalitet. Sandsynligheden for at anbragte 18 til 22-årige dømmes i en straffesag falder fra 11.7% til 3.8%. Det er næsten samme niveau som for børn, der aldrig har været anbragt. Her er tallet 3%. Derudover falder antal uger på overførselsindkomst pr. år fra 13 uger til 7.7 uger, og ophold på botilbud falder med 42% fra 8.6% til 4.5%. Det er statistisk signifikante effekter og viser, hvordan Lær for Livet skaber en livslang positiv forandring.
Lær for Livet har en markant positiv indflydelse på de offentlige finanser. Det er positivt, da det viser, at Lær for Livet ikke bare er en gevinst for de anbragte børn og unge, men også en god investering for samfundet som helhed.
Kraka Economics viser, at de offentlige finanser i høj grad forbedres med Lær for Livet. Der er i gennemsnit en gevinst på 158.000 kr. pr. barn i Lær for Livet for samfundsøkonomien udover de mange positive effekter, der er på det individuelle barns trivsel, læring og fremtidsmuligheder. Det betyder, at Lær for Livets indsats i årene fremover vil spare samfundet for 50,7 mio. kr. for de 321 anbragte børn, der indgår i analysen.
Gevinsten for samfundet af et Lær for Livet-forløb er meget konservativt beregnet: I gevinsten pr. barn er besparelserne i forbindelse med faldet på brugen af botilbud og faldet i straffesager medregnet, men da disse forhold ikke omfatter hele social- og retsvæsnet, er det sandsynligt, at gevinsten er højere. Yderligere er besparelser på hhv. sundhedsvæsenet, beskæftigelsesindsatser, specialskoletilbud mv. ikke medregnet. Derfor kan man antage, at gevinsten ved et Lær for Livet-forløb i virkeligheden er højere end 158.000 kr. pr. barn.
I denne undersøgelse, som er finasieret af TrygFonden, foretager Kraka Economics en analyse af effekten af Lær for Livets indsatser for anbragte børn i Danmark. Med stigende offentlige udgifter til denne gruppe, giver undersøgelsen tal og viden om effektiviteten af Lær for Livets indsatser.
Datagrundlaget for analysen består af data fra Danmarks Statistik og programdata fra Lær for Livet. Ved at sammenligne resultaterne fra børn og unge i Lær for Livet med børn og unge med lignende forudsætninger og baggrund kan rapporten retmæssigt vise effekten af Lær for Livets indsatser.
Resultaterne viser markante positive effekter af deltagelse i Lær for Livet på uddannelse og trivsel blandt deltagerne og på offentlige finanser. Særligt fremhæves en stor effekt på karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve og forbedringer i børnenes egen vurderede trivsel.
Undersøgelsen har taget udgangspunkt i alle påbegyndte Lær for Livet-forløb og ikke alle gennemførte forløb. Det betyder, at resultaterne skal tolkes som den gennemsnitlige effekt af et forløb, som er påbegyndt i Lær for Livet. Havde de børn og unge, der forlader programmet før tid, fortsat læringsprogrammet, vil den gennemsnitlige effekt af Lær for Livets program sandsynligvis værre større, end de forventede effekter.
Kraka Economics er en økonomisk konsulentvirksomhed, der er ejet af Maj Invest. Deres formål er at oplyse samfundsdebatten og kvalificere beslutninger med økonomfaglige analyser. Kraka Economics består af økonomer på højeste faglige niveau, herunder anerkendte forskere.
Undersøgelsen tager udelukkende udgangspunkt i børn og unge i Lær for Livet, som har været anbragt og dermed ikke børn med sociale forebyggende indsatser, som også har været en del af Lær for Livet siden 2020. Afgrænsningen skyldes, at data for gruppen af børn og unge med sociale forebyggende indsatser i Lær for Livet endnu er for lille.