Nyhed

5. juli 2019
Mød Camilla, Diana og Julie, der til dagligt arbejder eller har arbejdet som folkeskolelærere. De sidste fem år har de brugt flere uger af deres ferier og weekender på Learning Camp med Lær for Livet. Det gør de, fordi det giver energi og livsglæde at gøre en forskel, og fordi de bliver klogere fagligt og personligt.
 
Tilsammen har de deltaget i over 50 Learning Camps i løbet af de seneste fem år. Men hvad er det, der får de tre folkeskolelærere Camilla, Diana og Julie til at bruge deres fritid på at lave Learning Camps for anbragte børn og unge?
 
Intenst samvær rykker børn og voksne
Camilla Garfort er 34 år. Hun blev uddannet folkeskolelærer i 2010, og deltog for første gang som lærer på Learning Camp i 2014. Hun kommer igen år efter år, fordi det giver hende personlig udvikling og faglig erfaring at arbejde med børn, der har det svært. Hun oplever, at hendes indsats gør en forskel for børnene på campen.
 
”Det giver både meget livsglæde, mening og energi til mit virke sammen med børn at være på camp, fordi det er tydeligt, at man er med til at gøre en forskel. På Learning Camp er vi sammen med børnene 24 timer i døgnet, og det nærvær giver en perfekt mulighed for at følge op på både de faglige og de personlige udfordringer med det samme,” fortæller Camilla og fortsætter;
 
”De undervisningsmetoder med aktiv læring, vi har på campen, giver mig inspiration til mit daglige arbejde som lærer,” forklarer hun. Og jobbet som folkeskolelærer gør hun så godt, at hun både har været nomineret til Politikens Undervisningspris i 2015 og blev indstillet af sine 6. klasse-elever til ”Ugens Buket” i RudersdalAvis i 2018 og vandt for sin varierende undervisning med masser af leg og læring og sit nærvær som klasselærer.
 
Fra underviser til camp-chef
Camilla har deltaget i op mod 20 korte og lange camps. Først som underviser, siden som fagchef for dansk og i år for første gang som camp-chef.
 
”At være camp-chef giver mig rigtig god ledererfaring – både i forhold til medarbejdere og børn, men også i forhold til det at få en organisation til at køre på en sund måde for alle. Det handler om, at struktur og rammer understøtter god trivsel for alle,” forklarer hun.
 
”Jeg kunne lave camp hele tiden”
Diana Rosenlind er 30 år og blev uddannet folkeskolelærer i 2010. Hun har været tilknyttet Lær for Livet som underviser siden 2014, og har deltaget i omegnen af 15 camps. I år er hun både underviser og ”kultur-chef” på Learning Camp. Til dagligt arbejder hun på en skole i København.
 
”Hvis jeg kunne, så ville jeg lave camp hele tiden,” siger Diana begejstret og uddyber;
 
”Det fede ved camp er, at der er kontant afregning. Det bliver hurtigt tydeligt, at man er med til at rykke børnene, og børnene oplever selv, at de rykker sig. Både fagligt og personligt. Jeg er sikker på, at mange af mine elever ville have stor glæde af at komme væk fra deres daglige miljø og opleve, at man kan lære på en anden måde.” 
 
Som kultur-chef på campen afvikler Diana morgensamling sammen med camp-chef Camilla, og går forrest i forhold til at skabe god stemning og energi på campen.
 
På camp løfter man i flok
Julie Hardbo er 31 år og startede i Lær for Livet som undervisningsassistent i 2015. Hun har i de senere år fungeret som fagchef i matematik. Julie har en kandidatgrad i pædagogik og journalistik, og via Teach First Danmark har hun fra 2015-2017 gennemført en meritlæreruddannelse, så hun i dag er folkeskolelærer. Det var deltagelsen i flere ferielejre med Ungdommens Røde Kors, som gav hende lysten til at blive Teach First-Graduate og dermed også underviser på Lær for Livets Learning Camp.
 
”Jeg elsker den magi, der opstår, når man er sammen døgnet rundt. Lær for Livet er ligesom ferielejr, men med læring som omdrejningspunkt. Man skaber sin egen lille myretue, hvor vi løfter i flok – både børn og voksne,” fortæller Julie, der som fag-konsulent i matematik er med til at planlægge, gennemføre og evaluere matematikundervisningen og løbende sparrer med lærere og undervisningsassistenter i forhold til at lave en undervisning, som rummer leg og bevægelse. Ved siden af jobbet som folkeskolelærer, er hun i færd med at tage en matematik-vejlederuddannelse.
 
”Det er fedt at bruge sin ferie på at gøre noget godt for andre, mens man selv har det sjovt og lærer noget. Jeg tager altid lidt klogere hjem, fordi jeg får lov til at arbejde med erfarne lærere på Learning Camp og med de nye Teach Firstere. Det er både inspirerende og motiverende for mit arbejde.”
 
Faglig inspiration
Julie erkender, at man på Learning Camp i højere grad kan målrette undervisningen til den enkelte elev, fordi der er flere voksne til eleverne sammenlignet med en almindelig folkeskoleklasse.
 
”På camp kan vi lave nogle andre aktiviteter end jeg kan, når jeg står alene med 25 børn, men jeg kan sagtens blive inspireret og få øvelser til aktiv læring i min egen klasse. Som fagkonsulent udvikler jeg også øvelser til Lær for Livet, så det går begge veje,” fortæller Julie.
 
Venner for livet
I dag betragter de tre lærere Camilla, Julie og Diana kollegerne, som de har mødt via Lær for Livet, både som venner, men også som et fagligt netværk.
 
”Når man er på camp, kommer man hurtigt tæt ind på livet af hinanden, fordi man oplever hinanden i pressede situationer. Det giver et særligt sammenhold – og det gør også, at man har lyst til at komme igen og igen,” slutter Julie.
 
Kort om Lær for Livets Learning Camp
Udover lærere og undervisningsassistenter fra Teach First, er der tilknyttet tre socialpædagoger på Learning Camp, der understøtter lærernes undervisningsarbejde med socialfaglige kompetencer.
 
De knapt to ugers Learning Camp i sommerferien er startskuddet for børnenes seks år i Lær for Livet. Herefter kommer børnene på yderlige to camps i løbet af deres først år i programmet og minimum en camp om året i de efterfølgende fem år. Efter deres første camp, skal hvert barn tilknyttes en frivillig mentor, der kan støtte op om skolearbejdet og alment dannende aktiviteter 2 til 4 gange om måneden.