Nyhed

14. august 2019
Hvad var din bedste oplevelse på Learning Camp? Lyder et af spørgsmålene i den evaluering, som børnene får efter deres første camp i sommerferien:
 
”Det hele har været det bedste,” skriver et af børnene, mens en anden synes, at det bedste har været at være sammen med de andre børn. Til gengæld er det værste på camp at undvære sin mobil det meste af dagen, og at der ikke er adgang til slik.
 
I evalueringen skal børnene også, på en skala fra sur til glad smiley, angive, hvad de har fået ud af at være på Learning Camp.
 
Spændende undervisning
Næsten 8 ud af 10 synes, at undervisningen har været spændende og 65 procent synes, at de har lært noget nyt. Hele 82 procent af børnene oplever, at de er blevet bedre til matematik og 76 procent vurderer, at de er blevet bedre til dansk.
 
Alle børn synes, at de voksne er søde, og at de har haft det sjovt på Learning Camp. I alt 88 procent glæder sig allerede til næste camp i efterårsferien. 
 
Alle har fået nye venner
Vi ved, at mange anbragte børn og unge føler sig meget anderledes end deres kammerater i skolen, fordi de er anbragt. På Learning Camp møder de andre børn i samme situation. Det giver nye venner og selvtillid. Det kan vi se i børnenes evaluering, hvor 100 procent svarer, at de har fået nye venner og hele 76 procent svarer, at de har fået mere selvtillid.
 
De 10 dages Learning Camp i sommerferien er startskuddet på børnenes seks år i Lær for Livet. I løbet af de seks år skal børnene på minimum én camp om året, og de skal støttes fagligt af en frivillig mentor flere gange om måneden.
 
Den samlede indsats skal styrke børnenes trivsel, selvtillid og deres personlige, faglige og sociale kompetencer. Det er nemlig parametre, der er vigtige for, at de på sigt kan gennemføre en ungdomsuddannelse.
 
Håb for fremtiden
Det er endnu for tidligt at konkludere på, om de anbragte børn og unge, der er en del af Lær for Livet i højere grad end andre anbragte kommer til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Men der er håb forude, når vi ser på tallene for de 81 børn i programmet, der har en alder, hvor de har gennemført 9. klasse. Hele 69 ud af de 81 er godt på vej i uddannelsessystemet. Ca. en tredjedel er i gang med en ungdomsuddannelse, og en anden tredjedel går i 10. klasse. Kun tre unge er ikke i job eller uddannelse.
 
Når vi spørger de Learning Kids, der har været en del af programmet i seks år, hvad de vigtigste ting, de tager med sig fra Lær for Livet er, svarer de:
 
• Fællesskab og venskaber for livet
• Møde nogen ligesom sig selv
• Gladere for skolen
• Mere selvtillid – både fagligt og personligt
• Bedre til at møde nye mennesker.
 
Om Lær for Livet
Hvert år siden 2013 er mellem 19 og 100 anbragte børn mellem 9 og 13 år startet i Lær for Livet. Lær for Livets vision er gennem omsorgsfuld læring at støtte anbragte og udsatte børn, så de på sigt kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Uddannelse er nemlig den vigtigste beskyttelsesfaktor mod yderligere udsathed i livet.
 
Vi ved, at anbragte børn præsterer under deres evner. Ifølge svensk forskning skyldes det blandt andet, at ambitionerne på deres vegne er lave. Studier viser også, at de faglige præstationer styrkes, når lærere, pædagoger og plejefamilier øger ambitionerne og forventningerne på børnenes vegne og udviser interesse for deres skolegang og uddannelse.
 
I Lær for Livet har vi kun lige mødt de nye børn på årgang 2019 og set deres potentiale – nu glæder vi os til at følge dem i mange år frem.