Gode råd fra vores mentorer til at overkomme corona-udfordringer

Gode råd fra vores mentorer til at overkomme corona-udfordringer

Tak til alle jer, der gav jer tid til at besvare vores seneste spørgeskema og er kommet med gode råd og erfaringer fra corona-nedlukningen.

Disse erfaringer deler vi her som inspiration til læring udenfor og digitalt. Fx kan du tage ud i naturen med dit mentorbarn og slippefantasien løs. En af jer skriver: ”Vi kigger på køer, får og fugle, laver havearbejde og har ordnet en stenkant. M læser teksterne op på infotavler i naturen, vi øver tabeller.”

En anden mentor svarede: ”Det har generelt fungeret rigtig godt, at vi har kunnet gå nogle lange ture, og at vi har siddet og spist sammen udendørs.” Selvom man ikke kan sidde tæt sammen lænet over bøgerne, så er der stadig mulighed for kvalitetstid udendørs, hvilket også kan bidrage til en mere uformel og afslappet stemning. Mentoren skrev desuden, at hun har oplevet, at båndet mellem hende og mentorbarnet er blevet forstærket af den årsag, da fokus har været på det sociale aspekt af mentorordningen.

Flere af jer, der ikke har mulighed for at mødes fysisk med jeres mentorbarn, har fortalt, hvordan I griber skolearbejdet an fra hver jeres arbejdskrog. ”Det har fungeret fint for os, at jeg direkte på computeren kan hjælpe hende med opgaver, og vi samtidig har kontakten via telefonen, så vi taler sammen, mens vi løser opgaverne.” En anden måde at gribe det an på, er via værktøjer som Google Docs: ”Mit mentorbarn linker til mig, så jeg kan se hendes materiale og se og rette, når hun skriver i sit arbejdsdokument.”

Et andet digitalt værktøj I kan benytte jer af, er Zoom: ”Vi har brugt zoom, hvor min mentee kan dele sin skærm, så jeg kan følge med i alt, hun foretager sig på sin skærm. Det gør det let at overskue og følge med.” 

Men det behøver heller ikke være mere kompliceret end et telefonopkald. ”Den ugentlige telefoniske kontakt er vigtig, dels for at opretholde kontakt, men også for at holde begge parter socialt orienteret.” Nogen skriver, at ved at skrue ned for ambitionen om, at jeres møder altid skal indebære en eller anden form for læringsaktivitet, opstår der rum til at lære hinanden at kende ved bare at snakke sammen.

”Det har fungeret at være løbende i kontakt over telefon. Jeg har prioriterer det for at vise, at jeg stadig var der, og at han gerne måtte bruge mig, når det hele var træls. Derudover har vi gået nogle ture i det dejlige vejr, hvilket også har været rigtig godt. Det har ikke fungeret at lave lektier digitalt for os, så vi har prioriteret det sociale.”

Desuden kan telefonen bruges til spil og det løse: ”Vi har løbende spillet Wordfeud for også at holde kontakten, nu hvor vi ikke mødes fysisk. Når vi taler sammen, bruger vi FaceTime både til spil som land og by, lektier og bare smalltalk.”

 

Digitale værktøjer

Vi anbefaler, at I bruger den form for platform, som I kender og fungerer for jer. Vi vil dog gerne slå et slag for de platforme, hvor man kan lave videoopkald og lave skærmdeling. På både Microsoft Teams og Skype er der mulighed for skærmdeling, og hvis du har brug for hjælp til det, ligger der masser af YouTube video og lign., hvor du kan få en guide til, hvordan man bruger det.

Skype: https://www.youtube.com/watch?v=T_sRAwOfvWs

Teams: https://www.youtube.com/watch?v=StR6vm522Ho

Zoom: https://www.youtube.com/watch?v=Tvt5bR4lfrk

Flere nyheder