Nyhed

28. august 2019

Plejemor Bente Nisbeth tøver ikke med at anbefale Lær for Livet til andre plejefamilier – hun har nemlig på tæt hold oplevet, hvordan det har rykket plejedatteren fagligt og personligt at møde andre anbragte børn i et trygt læringsmiljø.

Bente har været plejemor for Silke siden hun var helt lille. Og i 2017, da Silke var 13 år, blev plejedatteren en del af Lær for Livet. Til at starte med, var Silke nervøs for, om der ville være for meget skolearbejde på Learning Camp, men ifølge Bente fandt Silke hurtigt ud af, at der var masser af bevægelse og mange sociale aktiviteter på Camp.

Bente husker tilbage på den pige, hun fik hjem, efter de første 14 dages Learning Camp i sommerferien.

”Vi oplevede at få en mere modig og glad pige hjem fra Learning Camp. I skolen kunne de også mærke, at hun var blevet mindre nervøs og mere sikker på sig selv. Hun havde mindre behov for at blive bekræftet i, at hun gjorde tingene rigtigt,” fortæller Bente og fortsætter;

”I skolen oplevede de også, at hun var bedre til at komme ud af konflikter. Det er svært at sige, hvad det skyldes, men jeg tror, at hun hvilede mere i sig selv.”

Nogen at spejle sig i
På spørgsmålet om, hvad Bente vurderer, har haft særlig betydning for den positive udvikling, svarer hun:

”Jeg tror, at det har haft kæmpe betydning for hende at møde andre ligesindede, og at finde ud af, at ’jeg er ikke den eneste, som har den her skæbne’. Silke har ikke før kunne spejle sig i andre anbragte – nu har havde hun pludselig mødt 50 andre i samme båd som hende.”

Det positive møde med Lær for Livet har gjort, at Bente også har arbejdet for, at hendes anden plejedatter, som flyttede ind hos familien for et lille år siden, også kunne blive en del af det seks-årige program. Og igen fik Bente oplevelsen af, hvad programmet kan.

”Det var min oplevelse, at der faldt nogle brikker på plads for min plejedatter allerede efter første møde med et andet plejebarn og hendes plejemor til et møde hos Lær for Livet. Det er som om, at det går op for dem, at de ikke er alene, og at de ikke er forkerte, fordi de er anbragt.”

Efter den første sommer-camp har Silke deltaget i yderligere tre camps, mens den yngste plejedatter skal på sin anden camp i efterårsferien.

Ny indstilling til læring
Udover følelsen af at være normal, har Bente også oplevet, at hendes to plejebørn har fået en anden indstilling til læring.

”Jeg oplever, at begge piger er mindre opgivende i forhold til skolearbejdet. De har fundet ud af, at vi ikke er født til at kunne alt i forvejen, men at man skal øve og træne for at blive god til noget. ”

Bente glæder sig også over tilbuddet om, at der kommer en frivillig mentor og hjælper med skolearbejdet flere gange om måneden. Også selvom den første mentor ikke var det rigtige match til Silke. Til gengæld glæder hun sig til, at den yngste plejedatter får en mentor.

”Det er værdifuldt med en på sidelinjen, som kan hjælpe med det faglige, og som ofte kan give nogle andre input til skole og uddannelse, end vi måske kan,” slutter hun.