Nyhed

17. september 2020

Med støtte fra Egmont Fonden har Lær for Livet i år involveret 12 unge, erfarne Learning Kids som rollemodeller for de 100 nye børn på camp. De skal statuere et eksempel for, hvad man kan få ud af at være på camp og dele deres egne erfaringer med børnene.

Det er win-win for både de nye børn i Lær for Livet og for de erfarne Learning Kids at være på camp sammen.

Ikke rigtig voksne, ikke rigtig børn
De unge rollemodeller er ikke rigtig voksne og ikke rigtig børn, hvilket er faldet i god jord hos begge parter.

”Jeg har kunne forklare det hele fra et børneperspektiv, for jeg har selv været der. Så de har kunne relatere til mig,” fortæller Emma-Luna, en af rollemodellerne. Hun har glædeligt delt sine egne erfaringer med børnene og forsøgt at give dem en tryghed i, at det hele nok skal gå.

En anden rollemodel påpeger, hvordan de kender til de nye Learning Kids’ behov: ”Det gør mig glad, at jeg kan hjælpe andre børn, som også har… altså jeg har jo stået i samme situation som mange af dem. Og jeg er bare glad for, at nu hvor jeg har styr på mit liv, sådan da, kan komme ud og hjælpe andre som har brug for det, som jeg selv havde brug for.”

En unik forståelse for børnene
En anden fordel ved at have ældre Learning Kids med som rollemodeller er, at de forstår børnene på et dybere plan. De møder hinanden med den store forståelse, som kun kan være til stede, når man deler erfaringer og livssituation.

”Jeg kan genkende mig selv i børnene, og derfor ved jeg også tit, hvordan de vil reagere, når jeg beder dem om noget,” fortæller Michael og uddyber: ”Det er fantastisk, at man tager nogen med på camp, som har været med før, og som kan fortælle sine erfaringer videre. Og løfte humøret for en, som måske har hjemve. Man kan sidde og snakke med den person, og så dele sine erfaringer. Så får de det bedre.”

En camp-medarbejder bakker op om, hvor betydningsfuld deres erfaringer er: ”Rollemodellerne giver noget særligt, fordi de kan møde børnene i øjenhøjde – det kan vi alle sammen – men de kan møde dem med en inderlig forståelse for, hvad det er børnene går igennem.”

Det er givende at give
Emma-Luna giver også udtryk for, hvor værdsat hun føler sig. ”Det har overrasket mig, hvor meget det egentlig har betydet for mig.” Man lærer meget ved at lære fra sig og ikke mindst om sig selv.
Det giver samtidig rollemodellerne glæden ved at give dét videre, som de selv har lært. Som rollemodel Salma så fint siger: ”Jeg er her for børnenes skyld, men jeg er her også lidt for mig selv.”

En anden rollemodel fortæller, hvor meget glæde, der er kommet ud af initiativet: ”Jeg har lært, at man virkelig nemt kan gøre andre rigtig glade, og være en del af deres livsglæde. At man kan være en af grundende til, at de har det godt. Det er jeg rigtigt glad for at have opdaget”

Rollemodellerne har også forklaret, at forløbet har givet dem indsigt i sig selv og har gjort dem klogere på deres egen historie. Desuden har de fået indsigt i at arbejde pædagogisk, og for nogens vedkommende har arbejdet som rollemodel endda gjort dem klogere på, hvad de gerne vil uddanne sig indenfor.

Rollemodeller er kommet for at blive
I Lær for Livet er der stor begejstring over alle de nye rollemodeller og deres store indsats på de fire sommercamps.

”Vi bukker os i støvet over alle de seje rollemodeller – det er helt sikkert et koncept, vi vil fortsætte med. Det er en kæmpe gave for de nye børn at møde unge voksne, der selv har stået i vanskelige situationer og dilemmaer som enten anbragte eller sårbare børn,” siger Lær for Livets direktør Illa Westrup Stephensen.

Se vores film med fire af rollemodellerne: Salma, Emma-Luna, Jonathan og Zaka.