Nyhed

21. november 2017

Vær lyttende og støttende – så er kimen til den gode relation lagt

“Det giver altid mening at arbejde med børn og unge. Det giver simpelthen altid mening at få nogle op at stå, som er lagt ned.” Sådan siger mentor i Lær for Livet, Hans Juhl, der i et halvt år har været frivillig mentor for en dreng i 8. klasse. Læs interviewet med Hans Juhl her.

Tiden sammen bliver brugt på lektielæsning, primært i matematik og fysik, hvor Hans Juhl-Schmidt med sin uddannelse som maskiningeniør kan bistå sit mentorbarn med lektiehjælp i naturfagene.

Tillid er en vigtig forudsætning for læring, og det er ifølge Hans Juhl vigtigt, at man som mentor formår at skabe initiativer, der styrker barnets faglige læring samtidig med, at man opbygger en personlig relation til sit mentorbarn.

Den gode oplevelse gør en forskel
Men hvordan finder man som mentor den balance? Der er næppe noget entydigt svar, men Hans Juel-Schmidt vil gerne give sit bud på, hvad der i hans optik, har gjort en forskel.

”Efter at have været mentor i en måned, tog vi en tur på Experimentarium. Det var en god mulighed for at stimulere hans viden om naturfagene, og det fik vi begge rigtig meget ud af. Samtidig er sådan nogle oplevelser sammen også med til at opbygge en relation”.

Sidenhen har Hans Juhl gentaget succesen og været på Medicinsk Museion sammen med sit mentorbarn. Et besøg, der i sin udlægning af den menneskelig biologi, vakte begejstring og genklang hos Hans’ mentorbarn;

”Efter vores besøg på Medicinsk Museion har han sågar luftet tanken om, at han gerne vil læse medicin. Det er enormt bekræftende at kunne bidrage med den slags oplevelser”.

Turene til Experimentarium og Medicinsk Museion er ifølge Hans Juhl en oplagt mulighed for, at hans mentorbarn kan se gevinsten ved de mange timers lektielæsning i matematik, fysik og kemi, og opdage, hvordan læring kan omsættes til praksis. Det giver med andre ord mentorbarnet mulighed for at glæde sig over egen læring, hvilket ifølge Hans Juhl har en mærkbar effekt på en ’kernesund knægt’, der lige er blevet formand for elevrådet på sin skole.

Søg dialogen – undgå monologen
En vigtig bestanddel ved den gode relation er ifølge Hans Juhl, at man træffer bevidste valg om, hvordan man kommunikerer. I den forbindelse giver Hans Juhl sit bud på, hvad der i hans optik er vigtigt, hvis man vil opnå succes som mentor.

”Vær lyttende og støttende. Lad være med at holde foredrag for dem, men hjælp dem til at formulere deres ønsker. Du skal ikke give dem en fisk, giv dem en fiskestang og lær dem at fiske, så bliver de selvstændige”.

Og det lader til, at Hans Juhl med en kombination af faglig støtte, en anerkendende tilgang til dialogen og kulturelle aktiviteter har knækket koden.

”Mit mentorbarn havde nogle udfordringer med brøker i matematik. Derfor skaffede jeg nogle opgavehæfter i færdighedsregning, som vi arbejdede med. Vi nåede ikke at lave alle opgaverne første gang, men der sagde han ’så kan jeg jo tage dem med hjem, og så kan det jo være lektien til næste gang’. Og så kom han med dem næste gang, og havde regnet det meste ud på egen hånd. Det er en fed oplevelse”.