Talforståelse: Byg tallet med regruppering

Børnene skal ‘bygge tallet’ af genstande og tage billeder.

Formål
Træne mængdeforståelse, regruppering og subitizing

Opdeling

Individuelt eller par

Der skal findes

  • En 6-sidet terning pr. barn/par

  • En 10-sidet terning pr. barn/par

  • En ipad pr. barn/par

  • Dimser, der kan tælles

Inden øvelsen
Tal med børnene om, hvordan de finder ud af, hvor mange der er af noget. Tæller de fx ni genstande ved at tælle 1-2-3-4… eller opdeler de genstandene i mindre grupper fx 3+3+3 eller 4+5? Dette kaldes at regruppere.
Lad børnene komme med eksempler på regruppering eller vis selv et eksempel.

Sådan foregår øvelsen
Barnet slår med en terning for at finde det tal, der skal bygges. Herefter findes de genstande, som tallet skal bygges af. Underviserne kan på forhånd have fundet blandede genstande frem, eller barnet kan selv finde brugbare genstande fx i naturen. Barnet lægger genstandene op, som de tæller tallet, dvs. regrupperet i de grupper, som barnet bruger.
Når genstandene er lagt op, tages et billede af ‘tallet’.
Et eller flere af barnets billeder kan til slut lægges ind i barnets personlige padlet.

Vigtige spørgsmål

  • Kan du bygge tallet på andre måder?

  • Hvorfor er det smart at dele tallet op i mindre dele?

  • Er der nogle tal, det er nemmere at dele op end andre?

Differentiering
Slå med terningen to gange eller slå med en 6-sidet og en 10-sidet terning og lad barnet bygge summen.

Tilbage til siden Talforståelse