Formål
Træne mængdeforståelse, regruppering og subitizing
Opdeling
Individuelt eller par
Der skal findes
En 6-sidet terning pr. barn/par
En 10-sidet terning pr. barn/par
En ipad pr. barn/par
Dimser, der kan tælles
Inden øvelsen
Tal med børnene om, hvordan de finder ud af, hvor mange der er af noget. Tæller de fx ni genstande ved at tælle 1-2-3-4… eller opdeler de genstandene i mindre grupper fx 3+3+3 eller 4+5? Dette kaldes at regruppere.
Lad børnene komme med eksempler på regruppering eller vis selv et eksempel.
Sådan foregår øvelsen
Barnet slår med en terning for at finde det tal, der skal bygges. Herefter findes de genstande, som tallet skal bygges af. Underviserne kan på forhånd have fundet blandede genstande frem, eller barnet kan selv finde brugbare genstande fx i naturen. Barnet lægger genstandene op, som de tæller tallet, dvs. regrupperet i de grupper, som barnet bruger.
Når genstandene er lagt op, tages et billede af ‘tallet’.
Et eller flere af barnets billeder kan til slut lægges ind i barnets personlige padlet.
Vigtige spørgsmål
Kan du bygge tallet på andre måder?
Hvorfor er det smart at dele tallet op i mindre dele?
Er der nogle tal, det er nemmere at dele op end andre?
Differentiering
Slå med terningen to gange eller slå med en 6-sidet og en 10-sidet terning og lad barnet bygge summen.