Følekasse

Learning kids ‘bygger’ tal og skal derefter finde frem til hinandens tal.

Formål

  • Arbejde med positionstalssystemet
  • Træne arbejdshukommelse
  • Indledende øvelser til gange

Opdeling
Fælles aktivitet

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • 4 forskellige tællematerialer, fx centicubes, plusplusser, kugler mv.
  • muleposer

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kender learning kids til positionstalssystemet (1’ere, 10’ere, 100’er, 1000’er)?
  • Kan learning kids omsætte fx 14 1’ere til en 10’er og 4 1’ere?

Sådan laves aktiviteten
Definer på forhånd, hvilket tællemateriale der er 1’ere, hvilket der 10’ere osv.
Tøm muleposerne, så de kan bruges som ‘følekasser’.

Hvert learning kid får et arbejdsark. De bygger nu deres egne tal ved at lægge et antal centicubes, plusplus’er, glaskugler og svampe i deres følekasser og udregne værdien af hver enkelt ting, samt den samlede værdi af kassens indhold.

Når eleverne har bygget deres tal, går de rundt og føler på indholdet af kammeraternes følekasser. Ved hver kasse udfylder de en række på arbejdsarket og udregner værdien af følekassens indhold.

Til sidst samles op fælles, og learning kids afslører værdien af deres følekasseindhold.

Vigtige spørgsmål

  • Hvad gør du, når du har mere end 10 stk. af en ting?
  • Hvad starter du med at tælle? Hvorfor?

Tilbage til siden Talforståelse