Plus/minus: Fyld op

Formål
Træne strategien ‘fylde op’ i subtraktionsstykker

Opdeling
Parvis

Der skal findes

  • Dimser, der kan tælles

Sådan foregår aktiviteten
Læg fx 20 pastaskruer, centicubes (eller lakridser) på en række eller hulter-til-bulter. Den yngste starter og vender ryggen til. Nu fjernes et antal dimser, fx 4, og den yngste må kigge igen og finde frem til, hvor mange der er væk. Dette gøres ved at tælle, hvor mange der ligger fremme og herefter fylde op. I eksemplet er der 16 tilbage. Herefter tælles videre op til 20. 17-18-19-20. Der skal fire dimser til at fylde hullet op fra 16 til 20, så 20-16=4.

Variation

  • Arrangeringen af bunken med pastaskruer kan ændres løbende, fra en lige række til opdelte rækker og en hulter-til-bulter bunke.
  • Bevægelse kan i nogen grad tilføjes b.la. ved at learning kids får nogle kast med bold svarende til differencen fra deres opgave.

 

Tilbage til siden Plus/minus