At tro på børnene og sænke slagskibe

Til hverdag er Jonas dansklærer på en folkeskole. På Lær for Livets Learning Camps underviser han i matematik, men også i en masse andet. Han er med, når børnene skal puttes om aftenen og vækkes om morgenen. Og sammen med de andre campmedarbejdere følger han børnenes udvikling helt tæt.

Selvom der er mange ligheder mellem hans rolle i folkeskolen og rollen som underviser på camp, så oplever Jonas, at der på Learning Camp sker noget helt særligt i relationen til børnene og i fællesskabet med de andre voksne, der er afsted på camp.

”Jeg har fået øjnene op for en helt ny side af det pædagogiske arbejde. Fordi vi er så mange voksne, er der i langt højere grad tid til at skabe relationer med børnene og fordybe sig i dem. Det giver en kæmpe erfaring og fingerspidsfornemmelse i forhold til, hvad børn og unge har brug for, især når de er pressede mentalt,” fortæller Jonas.

Et fællesskab, der vil os det allerbedste

Hver dag på camp rundes af med et aftenmøde for alle campmedarbejdere efter, at børnene er kommet i seng. Her deler de voksne dagens sejre og udfordringer og taler om dagene, der kommer. Her mærker Jonas fællesskabet og forståelsen for hinanden blandt campmedarbejderne.

”Jeg oplever et helt enormt engagement og en empatisk forståelse blandt de voksne på Learning Camp, når nogle med rette har været pressede over et langt dagsprogram med udfordringer. Alle er nysgerrige på hinanden, og især aftenmødet er en god mulighed for at lære hinanden bedre at kende og grine og græde over dagens episoder,” fortæller han.

Generelt er Jonas’ oplevelse af at være på Learning Camp fyldt med betydningsfulde øjeblikke. Og han tager sin rolle overfor børnene meget alvorligt.

”For at skabe en støttende atmosfære for børnene, er det min vigtigste opgave at tro på dem. Tro på, at de kan meget mere, end de selv tror og at støtte dem, når de har svære øjeblikke, hvor de savner det derhjemme. Derfor har mit arbejde som campmedarbejder også gjort en stor forskel for mig – både i min dagligdag som lærer, men også rent personligt. Det er en god reminder om, hvad vi mennesker er i stand til at udrette, når vi er i et fællesskab, der vil os det allerbedste,” siger han og afslutter med et gyldent øjeblik:

”Jeg havde på et tidspunkt et barn i matematik, som havde meget svært ved at komme i gang. Men efter at have fokuseret på vedholdenhed og ordsproget “du kan ikke – endnu”, blev barnet motiveret og fuldstændigt opslugt af spillet “sænke slagskibe” og arbejdet med koordinatsystemer.”

En typisk dag på Learning Camp

Dagen begynder med morgenmad sammen med ungerne – her er der godt humør, selvom de fleste er trætte. Bagefter er der forberedelsestid til matematikundervisning, hvor man kan zoome ind på problematikker og i fred og ro planlægge dagens program. Så er der frokost efterfulgt af matematikundervisning og aktiviteter om eftermiddagen. Der er også ofte lagt en pause ind i løbet af dagen, hvor jeg tit lige hviler hovedet og restituerer. Aftensmaden samler igen zonen, og bagefter er alle er klar til aktiviteter som fx perleplader eller fodbold og hyggetid om aftenen. Herefter putter vi børnene eller tager til aftenmøde, og så er jeg også træt, når klokken nærmer sig elleve.

Vil du være campmedarbejder?
Vil du også arbejde med dine relationskompetencer og faglighed i et stærkt fællesskab? Så kan du blive campmedarbejder ligesom Jonas.

Ansøg om at blive campmedarbjeder HER.

Flere nyheder