Efter camp var jeg ikke i tvivl: Jeg skulle være folkeskolelærer

Laura var blevet usikker på, hvilken vej hendes arbejdsliv skulle gå. Som et afbræk fra sit virke som konsulent i en stor kapitalfond, meldte hun sig som campmedarbejder ved Lær for Livet. Det viste sig at være den helt rigtige beslutning. Her stod der et fællesskab med voksne og børn klar til at tage imod hende.

Laura er oprindeligt uddannet cand.merc.er i økonomi og finansiering, så det lå ikke nødvendigvis i kortene, at hun skulle blive glad for en tilværelse som folkeskolelærer. Men det ændrede sig, da hun kom på Camp for første gang. Her mærkede hun, hvordan det føles at gøre en forskel.

”Børnene giver meget tydeligt udtryk for alle de positive ting, de får ud af at være på camp. Et barn har f.eks. sagt at ’det er så dejligt at være på camp, fordi alle de voksne lytter til en’. Der er krammere, grin, smil, jokes, leg, spil og gode snakke dagen lang. På den måde bliver det tydeligt, at man gør noget godt for børnene. Jeg lærer meget om medmenneskelighed og næstekærlighed af at være på camp,” fortæller Laura.

Inden hun var afsted på Learning Camp for første gang havde Laura ingen pædagogisk erfaring eller træning i at undervise. Men fordi hun fokuserede på de menneskelige kvaliteter, hun kunne bidrage med overfor børnene, gik det hele alligevel. Og nu oplever hun, hvordan Learning Camp inspirerer hendes arbejde som folkeskolelærer.

”Jeg oplevede, at tålmodighed, kreativitet og oprigtig interesse for børnenes behov og ønsker, er lige så vigtige for at lykkes med børnene på camp. Siden har jeg arbejdet tre år som folkeskolelærer, og bruger min erfaring fra hverdagen som folkeskolelærer i mit arbejde på camp. Og jeg bruger i endnu højere grad min erfaring fra camp og Lær for Livets pædagogiske grundlag i mit arbejde i folkeskolen,” forklarer hun.

Vi hepper, hujer og hjælper

Som campmedarbejder er man del af en zone, hvor man er én af flere primære voksne for en gruppe børn. Konkret deltager man i undervisningen og hjælper med at give børnene positive faglige oplevelser, og man tager del i de andre aktiviteter, der er omkring børnene.

”Det er vores ansvar at skabe et trygt, inkluderende fællesskab i zonen som grobund for børnenes faglige, sociale og personlige udvikling. Du skal være den nysgerrige og nærværende voksen, der hepper, hujer, hjælper, udfordrer og anerkender børnene for deres indsats, gåpåmod og vedholdenhed,” fortæller Laura.

Ambitiøse og kompetente ildsjæle

Inden man kommer afsted på sin første Learning Camp, bliver man klædt på til opgaven med undervisning i Lær for Livets værktøjer til aktiv læring i dansk og matematik og personlig udvikling.

”Der er et hav af kick-off dage og -møder, hvor man forberedes på arbejdet med børnene på camp. Erfarne Lær for Livet-medarbejdere, campmedarbejdere eller eksterne oplægsholdere bidrager altid med viden,” forklarer Laura.

Efterfølgende er der løbende fokus på opkvalificering af medarbejdere f.eks. ved den årlige medarbejderweekend, hvor der er fokus på den pædagogiske praksis samt forberedelse til undervisning.

”Det er enormt givende og inspirerende at arbejde sammen med så ambitiøse og kompetente ildsjæle, som udgør både faste medarbejdere i Lær for Livet og campmedarbejdere. Den pædagogiske praksis over for børn på camp smitter af på de voksne, og på den måde, er Lær for Livet et rart og trygt miljø. Der står ALTID en voksen på spring for at hjælpe, støtte op, give et godt råd, træde ind. Ingen spørgsmål føles som dumme spørgsmål,” siger Laura afsluttende.

En typisk dag på Learning Camp:

Man vækker børnene, får dem i bad og spiser morgenmad. Derefter er der morgensamling, og så går man enten til undervisning eller forberedelse til undervisning, afhængigt af om man er på dansk- eller matematikteamet. Der er frokost mellem tolv og et. Endnu et ’læringsbånd’ med undervisning eller forberedelse. Efter matematik er der personlig læring, hvor der laves sjove samarbejdsøvelser. Resten af dagen består af vennetid, aktiviteter, aftensmad og flere aktiviteter, hvor der f.eks. laves krea, brætspil, lego, perler, fodbold, musikjam, stikbold. Zonetid med hygge i zonen fra klokken otte og godnat til børnene omkring halv ni. Derefter er der aftenmøde for de voksne. Typisk med lækre snacks, tid til forberedelse og hygge til den kommende dag.

Vil du være campmedarbejder?
Vil du også arbejde med dine relationskompetencer og faglighed i et stærkt fællesskab? Så kan du blive campmedarbejder ligesom Laura.

Ansøg om at blive campmedarbjeder HER.

Flere nyheder