Tallinje plus/minus

Formål
Lægge til og trække fra vha. tallinje

Opdeling
2-3 personer

En pose til 15 learning kids indeholder 

Desuden skal findes

  • Stor tallinje (-20 til +20) evt. tegnet på jorden med kridt
  • Kridt eller tuscher
  • Evt. 4 terninger

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kan learning kid forklare tallinjens opbygning?

  • Kan learning kid lægge til (plusse) og trække fra (minusse)?

  • Kender learning kid til decimaltal? Kan learning kid forklare hvad de forskellige positioner i tallet (også efter kommaet) betyder?

  • Kan learning kid forklare forskellen på positive og negative tal?

Sådan foregår aktiviteten
Bevægelser på tallinjer kan skabe forståelse af, hvad det er, der sker, når man adderer eller subtraherer positive eller negative tal. Du kan bevæge dig på tallinjen eller bruge en pil.
Fortegnet på tallet, som du skal lægge til eller trække fra, bestemmer hvilken vej pilen peger/din næse vender. Er fortegnet positivt, peger næsen/pilen i positiv retning.
Regnetegnet foran tallet bestemmer, om du/pilen bevæger dig/sig fremad eller bagud. Lægges til, bevæger du/pilen dig/sig fremad. Se evt. video om forskellen på fortegn og regnetegn her kortlink.dk/u8cr, hvis I har brug for at genopfriske, inden I skal forklare for learning kids.
Det er en naturlig progression, at børn først lærer at lægge positive tal til og dernæst at trække positive tal fra. Senere introduceres negative tal og at lægge disse til og trække disse fra.

Aktiviteten har som udgangspunkt fokus på at lægge positive tal til.
Fold tallinjen, når den lægges frem, sådan at de negative tal er skjult. Tal med learning kids om, hvad det vil sige, når man lægger noget positivt til. Vis dem hvordan man bevæger sig på tallinjen.
Hvert par har en lamineret pil, som de skal flytte op ad på tallinjen, eller også stiller en af learning kids’ne sig på tallinjen. Pilen/learning kid placeres til start ved 0. Learning kids tager skiftevis et kort fra bunken. De flytter pilen/learning kid, efter hvad kortet siger. Når de kommer længere op end 20, prøver de forfra fra 0. I første omgang bruges de grønne kort med hele tal. Derefter udfordres learning kids med de gule kort, hvorpå der står decimaltal.
De to learning kids kan evt. skiftes til at trække et kort og flytte hver sin pil og se, hvem der først kommer til 20. Når det ene learning kid vinder, startes der forfra og de kan spille bedst ud af 5 runder.

Differentiering
Læg større positive tal til
Når parret mestrer ovenstående opgave, skal de selv tegne en tallinje (eller en allerede tegnet) på jorden eller en tavle. Tallinjen skal gå fra 0-200. På tallinjen indtegnes 10’ere, altså 10, 20, 30 osv. Learning kids trækker nu røde brikker. Støt learning kids i at dele tallet op, sådan at trækkes tallet 27, så skal learning kids først flytte pilen 10’erne frem (her to 10’ere) og derefter 7 1’ere frem. Denne øvelse støtter learning kids i ikke at tælle alle plusstykker på fingre.

Træk positive tal fra
Når learning kids har styr på at lægge positive tal til vha. tallinjen, introduceres hvordan man på samme måde kan trække positive tal fra. Lav først øvelsen med grønne og gule kort, hvor learning kids bevæger sig fra 0 til -20. Herefter kan learning kids arbejde med begge regnetegn fx ved at afgøre regnetegnet ved at slå med en terning og lade lige antal øjne være + og ulige antal øjne være -.

Læg negative tal til og træk negative tal fra
Introducer for learning kids, hvordan bevægelse på tallinjen også kan bruges, når man adderer eller subtraherer negative tal. Lad først learning kids arbejde med de blå og dernæst de lilla kort. Bland evt. grønne, gule, blå og lilla kor til slut og brug terningen til at bestemme regnetegn.

Tilbage til siden Plus/minus