Dagens tal/Dagens figur

I introaktiviteten Dagens tal undersøges og beskrives et udvalgt tal på mange forskellige måder. Dagens tal kan laves i plenum voksen- eller børnestyret, i grupper eller individuelt, og den kan bruges som en stille opstart, mens alle learning kids finder på plads i læringsrummet.

Formål med Dagens tal

  • At skabe en tryg og rolig opstart på matematikundervisningen, hvor alle learning kids ved, hvad de skal
  • At udvikle elevernes talkendskab- og forståelse
  • At learning kids ‘taler matematik’
  • At få et godt indblik i learning kids tanker og strategier

Rammer om Dagens tal på LC1

  • Tallet vælges i forberedelsen og det overvejes, hvad der kan spørges ind til​
  • 15-20 min​
  • Grupper med en voksen og 2-3 børn eller fælles klassesamtale​
  • Den voksne faciliterer samtalen med udgangspunkt i inspirationsark​
  • Børn skriver på whiteboard​
  • Ved klassesamtale samles op på tavlen
  • Der arbejdes med hele tal eller decimaltal. Find inspirationsark til Dagens tal her.

Rammer om Dagens figur på LC2

  • Det vælges i forberedelsen, om der skal arbejdes med firkanten, trekanten eller cirklen, og det overvejes, hvad der kan spørges ind til​
  • 10-15 min​
  • Grupper med en voksen og 2-3 børn eller fælles klassesamtale​
  • Den voksne faciliterer samtalen med udgangspunkt i inspirationsark​
  • Børn skriver på whiteboard​
  • Ved klassesamtale samles op på tavlen
  • Der arbejdes med firkanten, trekanten og cirklen. Find inspirationsark til Dagens figur her.

Video med Dagens tal

Se et eksempel på Dagens tal her.
Se noterne jeg skrev på tavlen her.
Seancen var langt fra perfekt. Den tog 28 minutter. Jeg har klippet 8 minutters småsnak, tænketid og fjollerier ud.
Det tager tid, når der er mange børn, der allesammen gerne vil til orde.
I klassen her har vi kørt dagens tal et par gange før. Hver elev har en whiteboardtavle, som de skriver svarene på mine spørgsmål på. Det betyder, at alle er aktive, og at jeg nemt kan få et overblik over elevernes input. Jeg går rundt mellem eleverne og spørger ind til deres svar. Når der er flere forskellige svar eller løsninger i spil, kigger klassen på dem i fællesskab, og eleverne forklarer deres forskellige svar.
Jeg forsøgte at skrive de ting, vi fandt ud af undervejs, op på tavlen, men jeg har da slet ikke fået det hele med.
Forældrene til de to piger, der lige skulle med på videoen, har givet samtykke til, at jeg viser jer den.

Eksempel på Dagens tal lavet i fællesskab på tavlen