Forberedelse

Plan for forberedelse for MATEMATIK

10.00-10.30: Fagchefen gennemgår sammen med underviserne dagens materiale og gør klar til at introducere det for de pædagogiske medarbejdere.
10.00-10.30: Pædagogiske medarbejdere og rollemodeller tager en kort pause.
10.30-11.50: Pædagogiske medarbejdere klædes på til at deltage i undervisningen (rollemodeller kan undtages).
10.30-11.50: Pædagogisk sparring for undervisere, pædagogiske medarbejdere og rollemodeller på de enkelte hold (OBS: på eget tidspunkt).

Plan for forberedelse for DANSK

14.00-14.30: Fagchefen gennemgår sammen med underviserne dagens materiale og gør klar til at introducere det for de pædagogiske medarbejdere.
14.00-14.30: Pædagogiske medarbejdere tager en kort pause.
14.30-15.50: Pædagogiske medarbejdere klædes på til at deltage i undervisningen (rollemodeller kan undtages).
14.30-11.50: Pædagogisk sparring for undervisere, pædagogiske medarbejdere og rollemodeller på de enkelte hold (OBS: på eget tidspunkt).

Plan for pædagogisk sparring

10.30-11.50 Matematik
10.30-10.50 Hold 1
10.50-11.10 Hold 2
11.10-11.30 Hold 3
11.30-11.50 Hold 4
14.30-15.50 Dansk
14.30-14.50 Hold 1
14.50-15.10 Hold 2
15.10-15.30 Hold 3
15.30-15.50 Hold 4

 

Rollefordeling i undervisningen

Undervisere
Underviseren har hver dag en halv time til at sætte sig ind i materialet sammen med den fagansvarlige, før de pædagogiske medarbejdere sættes ind i sagerne.
Har det primære ansvar for undervisningen og materialerne.
Det er underviserens ansvar at klæde sit team på, så de pædagogiske medarbejdere kan varetage opgaver som gruppefacilitatorer.

Pædagogiske medarbejdere
Pædagogisk team deltager i undervisningsforberedelsen og den pædagogiske sparring (har en halv times pause)
Skal støtte op om undervisningen som gruppefacilitatorer.
Skal støtte børnene i deltagelse med særlig fokus på tildelt gruppe eller barn

Rollemodeller
Afstem med rollemodellen på dit hold, om han/hun kan deltage i undervisningsforberedelsen.
Rollemodellerne deltager i den pædagogiske sparring.
Støtter op om børnenes deltagelse i undervisningen.
Skal i udgangspunktet deltage i alt undervisning undtagen Læs Sammen.

Forberedelsestjekliste

Evaluering af din undervisning i går

  • Hvordan er humøret?
  • Hvad var den bedste oplevelse ved undervisningen?
  • Hvad gjorde du, siden det gik godt?
  • Hvad udfordrede dig?
  • Lavede du nogle fejl?
  • Hvad vil du gøre anderledes i morgen?

Opfølgning på børn

  • Hvilke børn arbejder godt?
  • Hvilke børn har brug for, at vi laver ændringer?
  • Hvilke ændringer?
  • Rammer vi alle børns niveau?

I forberedelsen inden første undervisningsgang tages udgangspunkt i den viden, vi har fået fra matematiksamtaler og lixmålinger samt faglig dokumentation fra i sommers.

Dokumentation

I får på mail tilsendt et link til et regneark, hvor I hver dag skriver faglig dokumentation. Notér hvad børnene har arbejde med, succeser, udfordringer og andre observationer fx omkring læringsstil og hvad der motiverer barnet.

Planlægning af næste undervisningsgang

  • Hvilke børn skal vi lave en særlig indsats for? Spar med fagansvarlig og/eller socialpædagog
  • Hvordan er børnene opdelt i løbet af undervisningen?
  • Hvilke voksne er sammen med hvilke børn hvornår?
  • Hvem sørger for tjek ind?
  • Hvem står for de forskellige dele af undervisningen?
  • Hvor skal vi være? Hvordan skal lokalet fysisk indrettes?
Forberedelser
  • Lav visuelt dagsprogram
  • Find træningsmaterialer i passende sværhedsgrad til de enkelte børn
  • Sørg for at have et par power breaks/energizers i baghånden
  • Planlæg introduktion af dagen(s emne) og afrunding/refleksiontid
  • Læringsmål
  • Centrale begreber
  • Visuel understøttelse eller understøttelse med konkrete materialer
  • Rammer omkring afrunding

Justering og afprøvning af aktiviteter

  • Læs og forstå aktiviteten
  • Overvej, hvordan aktiviteten kan differentieres op og ned i niveau
  • Overvej, hvordan aktiviteten kan varieres for at fange børnenes motivation eller twiste det faglige fokus
  • Overvej, hvilke spørgsmål du kan stille for at få børnene til at reflektere over aktivitetens faglige indhold
  • Justér, så aktiviteten passer til børnene
  • Øv dig på at forklare aktiviteten for børnene – få feedback af en makker
  • Find materialer – læs opgavebeskrivelsen grundigt og tænk alle skridt igennem
  • Afprøv aktiviteten

Tilbage til LC2 2021 Matematik