Formål
Gange hele 10’ere, 100’er mv. ved at opdele i faktorer
Opdeling
Individuelt
En pose til 15 learning kids indeholder
Desuden skal findes
Sådan foregår aktiviteten
Når man ganger fx 30×400 kan man opdele tallene i faktorer og gange faktorerne i en rækkefølge, man selv vælger.
30 er 3×10 og 400 er 4×100. Derfor kan regnestykket 30×400 omskrives til 3x4x10x100.
I praksis betyder det, at man kan gange de første cifre i tallene med hinanden og bagefter ‘sætte 0’er på’ (flytte kommaet til højre svarende til antallet af 0’er).
Kopiark 1 og 2
I feltet til højre for pilen skrives resultatet af produktet af de to første cifre i tallene. I feltet længst til højre skrives antallet af 0’er. Vær OBS på, om learning kids får skrevet alle 0’er, når produktet af de to første tal giver en hel 10’er, fx 40×50 = 4x10x5x10 = 4x5x10x10 = 20x10x10.
Kopiark 3
Slå to gange med en 10-sidet og en 4-sidet terning for at finde de to faktorer i regnestykket. Den 10-sidede terning bestemmer det første ciffer i faktoren. Den 4-sidede terning bestemmer antallet af 0’er i faktoren.
Gør herefter som beskrevet ovenfor.