Formål
Undersøgelse
Learning kids bliver bevidste om, at forskellige rektangler kan have samme areal
Opdeling
Individuelt eller mindre grupper
Til aktiviteten skal findes
Sådan foregår aktiviteten
Hvert learning kids får et antal centicubes. Herefter skal hun undersøge, hvor mange forskellige rektangler hun kan lave med det udleverede antal. Hver gang hun finder et nyt rektangel skrives sidelængder og areal ned som et gangestykke. Evt. kan hun også tegne en skitse af rektanglet.
Antal centicubes | Mulige sidelængder |
6 | 1*6, 2*3 |
8 | 1*8, 2*4 |
9 | 1*9, 3*3 |
12 | 1*12, 2*6, 3*4 |
15 | 1*15, 3*5 |
18 | 1*18, 2*9, 3*6 |
20 | 1*20, 2*10, 4*5 |
24 | 1*24, 2*12, 3*8, 4*6 |
28 | 1*28, 2*14, 4*7 |
30 | 1*30, 2*15, 3*10, 5*6 |
32 | 1*32, 2*16, 4*8 |
36 | 1*36, 2*18, 3*12, 4*9, 6*6 |
Differentiering
Antal centicubes | Mulige sidelængder |
24 | 1*1*24, 1*2*12, 1*3*8, 1*4*6, 2*2*6, 2*3*4 |
36 | 1*1*36, 1*2*18, 1*3*12, 12*4*9, 1*6*6, 2*2*9, 2*3*6, 3*3*4 |