Hvor mange arealer kan du lave?

Formål
Undersøgelse
Learning kids bliver bevidste om, at forskellige rektangler kan have samme areal

Opdeling
Individuelt eller mindre grupper

Til aktiviteten skal findes

  • 36 centicubes pr. learning kid
  • Papir og blyant

Sådan foregår aktiviteten
Hvert learning kids får et antal centicubes. Herefter skal hun undersøge, hvor mange forskellige rektangler hun kan lave med det udleverede antal. Hver gang hun finder et nyt rektangel skrives sidelængder og areal ned som et gangestykke. Evt. kan hun også tegne en skitse af rektanglet.

Antal centicubes Mulige sidelængder
6 1*6, 2*3
8 1*8, 2*4
9 1*9, 3*3
12 1*12, 2*6, 3*4
15 1*15, 3*5
18 1*18, 2*9, 3*6
20 1*20, 2*10, 4*5
24 1*24, 2*12, 3*8, 4*6
28 1*28, 2*14, 4*7
30 1*30, 2*15, 3*10, 5*6
32 1*32, 2*16, 4*8
36 1*36, 2*18, 3*12, 4*9, 6*6

 

Differentiering

  • Er der forskel på 2*4 og 4*2?
  • Kan learning kids finde et system for, hvor mange mulige rektangler der er til et givent areal?
  • Kan learning kids finde alle mulige rektangler til et større areal fx 56 eller 64 uden at bygge dem med centicubes?
  • Arbejd med rumfang. Kan learning kids finde alle mulige dimensioner på en kasse med rumfanget 24 eller 36?
Antal centicubes Mulige sidelængder
24 1*1*24, 1*2*12, 1*3*8, 1*4*6, 2*2*6, 2*3*4
36 1*1*36, 1*2*18, 1*3*12, 12*4*9, 1*6*6, 2*2*9, 2*3*6, 3*3*4

 

Tilbage til siden Geometri