Formål
Bevægelse
Learning Kids øver drejning, forskydning og spejling.
Opdeling
2-4 personer pr. koordinatsystem
En pose til 15 learning kids indeholder
Desuden skal findes
Malertape eller skolegårdskridt
Pejlemærker inden aktiviteten
Kender learning kids til spejlinger, drejninger og parallelforskydninger?
Har learning kids styr på koordinatsæt i koordinatsystemets fire kvadranter?
Sådan laves aktiviteten
Inden aktiviteten tegnes store koordinatsystemer med alle fire kvadrater ed kridt på jorden eller med malertape på gulvet. Evt. kan det være en del af aktiviteten, at learning kids selv laver koordinatsystemerne.
En elev placerer sig i koordinatsystemet i en af kvadranterne. Sværhedsgraden kan variere afhængigt af kroppens placering. En symmetrisk positur som fx ‘sprællemand’ er fx nemmere at kopiere end en asymmetrisk.
Ved 2 personer:
Makkeren trækker et kort og skal så lave den beskrevne flytning.
Ved 3-4 personer:
Person 1 placerer sig i koordinatsystemet. Person 2 trækker et kort og skal lave den beskrevne flytning af person 1. Person 3 laver enten samme flytning af person 2 eller trækker et nyt kort og laver den beskrevne flytning af person 2 osv. Når alle 3-4 personer har lavet en flytning, placerer en ny person sig på en ny måde i koordinatsystemets ene kvadrant og øvelsen gentages.
Alternativ ved 4 personer:
Person 2, 3 og 4 trækker et kort og ser om det er en forskydning, drejning eller spejling. Derefter placerer de sig jf. kortet i de tre tomme kvadrater (drejning om (0,0), spejling i x- og y-akse og forskydning op, ned, til højre eller til venstre.