Byg tallet

Formål
Aktiviteten træner kobling mellem tal og mængde samt en begyndende forståelse af titalssystemet med fokus på tiere og enere.

Opdeling
Parvist

Til aktiviteten skal bruges

  • 10-sidet terning
  • Snor med 100 perler opdelt i tiere i forskellige farver
  • Base 10-klodser
  • 2 papirer og blyanter

Sådan foregår aktiviteten
Aktiviteten gennemføres i par. Den ene spiller får snoren med perler, den anden får base 10-klodser. Spillerne slår to cifre med terningen. Spillerne skriver hver især tallet, som de to cifre danner, på papir, uden at makkeren ser tallet. Spillerne skal herefter ‘bygge’ deres eget tal med enten perlerne på snoren eller base 10-klodserne. Vær opmærksom på, at der tælles ti ad gangen på perlesnoren. Hvis der endnu ikke er styr på tallene helt op til hundrede, kan 10-20-30-remsen bruges som hjælp. Hav fokus på, at det bagerste ciffer i tallet er enere, og det forreste ciffer i tallet er tiere. Når makkerparret begge har bygget deres tal, aflæser de hinandens tal, skriver dem på papir og tjekker, om tallene på papirerne passer sammen. Herefter bytter spillerne perlesnor og klodser.

Variation

  • Brug positionstalkort (talkort med cifrene 1-9 og 10, 20, 30 … 90) til at bygge tallet, så fx tallet 63 bygges af 60 og 3.

Se aktivitetsbeskrivelse fra familiematematik på Nordvangskolen her.

Tilbage til siden Talforståelse