Formål
Aktiviteten træner kobling mellem tal og mængde samt en begyndende forståelse af titalssystemet med fokus på tiere og enere.
Opdeling
Parvist
Til aktiviteten skal bruges
Sådan foregår aktiviteten
Aktiviteten gennemføres i par. Den ene spiller får snoren med perler, den anden får base 10-klodser. Spillerne slår to cifre med terningen. Spillerne skriver hver især tallet, som de to cifre danner, på papir, uden at makkeren ser tallet. Spillerne skal herefter ‘bygge’ deres eget tal med enten perlerne på snoren eller base 10-klodserne. Vær opmærksom på, at der tælles ti ad gangen på perlesnoren. Hvis der endnu ikke er styr på tallene helt op til hundrede, kan 10-20-30-remsen bruges som hjælp. Hav fokus på, at det bagerste ciffer i tallet er enere, og det forreste ciffer i tallet er tiere. Når makkerparret begge har bygget deres tal, aflæser de hinandens tal, skriver dem på papir og tjekker, om tallene på papirerne passer sammen. Herefter bytter spillerne perlesnor og klodser.
Variation
Se aktivitetsbeskrivelse fra familiematematik på Nordvangskolen her.