Brøker og blandede tal på tallinje

Formål
Learning Kids træner placering af brøker og blandede tal på tallinje

Opdeling
Individuelt eller parvist

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Stor tallinje -20 til +20

  • Papir

  • Blyanter

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kan learning kids placere en simpel brøk, fx ½ eller ¼ på en tallinje?

  • Kender learning kids forskel på ægte og uægte brøker?

  • Kan learning kids forklare, hvad et blandet tal er?

  • Bruger learning kids tabeller eller har andre strategier til at finde ud af, hvor mange hele der er i en uægte brøk?

Sådan laves aktiviteten
Learning kids trækker et kort med passende sværhedsgrad og skal udpege tallets placering på tallinjen.
Grønne kort er ægte brøker. Her inddeles stykket fra 0 til 1 (eller fra 4 til 5, 8 til 9 osv.) i antal dele svarende til brøkens nævner, og learning kids bevæger sig dele fremad svarende til brøkens tæller.
Gule kort er blandede tal. Her bevæger learning kids sig fremad svarende til antal hele på kortet. Efterfølgende bevæger learning kids sig frem som ovenfor beskrevet.
Røde kort er uægte brøker. Her inddeles hver hele (0 til 1, 1 til 2, 2 til 3 osv.) i antal dele svarende til brøkens nævner, og learning kids bevæger sig dele fremade svarende til brøkens tæller.

OBS
En del børn har tilbøjelighed til, fx at sætte seks streger og dermed få lavet syv dele, når de skal inddele en hel i sjettedele. Forklar evt. brøkdele med en chokoladebar som eksempel. Brøkdelene angiver, hvor mange stykker chokoladebar der skal være – ikke hvor mange gange man skal skære med kniven.

Differentiering op
Learning kids, der har brug for udfordring, kan lægge tal fra to kort sammen. De placerer sig ved det første tal og går så frem svarende til det andet tal.

Tilbage til siden Brøk procent decimal