Brøkmemory

Learning kids spiller klassisk vendespil, hvor en brøkdel skrevet som tal skal parres med en brøkdel vist som en farvet andel af en figur.

Formål
Learning kids træner brøker, som dele af et hele og som et forhold mellem de to tal. Learning kids træner også genkendelse af de mest gængse brøker.

Opdeling
2-3 børn pr. gruppe

En pose til 15 learning kids indeholder

Sådan laves aktiviteten
Learning kids skal finde et matchende sæt kort, bestående af en brøk skrevet som tal og den samme brøk vist som en farvet andel af en figur. Kortene lægges med billedsiden nedad. Første learning kid vender to kort. Hvis kortene passer sammen, må learnin gkid tage kortene, der gælder for et stik og prøve igen. Passer kortene ikke sammen, vendes de med billedsiden nedad, og så er det næste learning kids tur. Spillet er slut, når alle kort er væk. det learning kid, der har flest stik, har vundet.

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kan learning kids læse en brøk højt korrekt?

Vigtige spørgsmål

  • Hvor mange stykker skal figuren, du leder efter, være delt i?

  • Hvor mange af stykkerne skal være farvet?

  • Er der forskel på, om brøken er tegnet som en firkant, en bar eller en cirkel?

  • Hvordan ved du, hvilken brøk, der er størst/mindst?

  • Hvordan ved du, at tegningen passer til brøken?

Starthjælp
Lad learning kids parre de matchende kort, inden spillet starter.

Variation
Del kortene, så tegnede brøkdele ligger samlet, og skrevne brøkdele ligger samlet.

Bevægelse

  • Forstør kortene og lim dem fast fx under kegler, så learning kids skal bevæge sig over større afstand for at se de forskellige kort.

  • Lad learning kids arbejde parvis. Learning kids sidder med større afstand mellem sig. Den ene sidder med en bunke bestående af kort med skrevne brøker, som den anden har matchende kort til. Den første siger højt til sin makker, hvad der står på det vendte kort fra bunken. Makkeren skal nu finde det matchende kort, løbe ned (evt. gennem forhindringer) og aflevere det til sin makker og løbe tilbage. Sådan fortsætter opgaven, indtil alle kort er væk. Learning kids kan evt. bytte roller efter en omgang. Learning kids kan parvis konkurrere mod hinanden.

Tilbage til siden Brøk procent decimal