Formål
At kunne finde 100% når man kender en procentdel
Opdeling
Individuel
En pose til 15 learning kids indeholder
Desuden skal findes
Linealer
Sakse
Limstift
Papir, der kan limes sammen i forlængelse af hinanden. Brug evt. ternet papir.
Evt. kridt, hvis opgaven løses ved at tegne bjælker på jorden
Pejlemærker inden aktiviteten
Kender learning kids til procentbegrebet og kan forklare, hvad en procent er?
Har learning kids begreb om, hvor stor en brøkdel 50%, 25% og 10% svarer til?
Sådan laves aktiviteten
Kortene med procentsatser lægges i en bunke med procentsatserne nedad. Learning kids vælger en bjælke fra kopiark 15, klipper den ud og trækker et kort. På kortet står der, hvor stor en procentdel bjælken fra kopiarket svarer til af den bjælke, som learning kids skal konstruere. Learning kids konstruerer en bjælke, der svarer til 100 %. Bjælken fra kopiarket limes på 100 %-bjælken. Eksempelvis vil learning kids med en bjælke på 6 cm og et kort med 20 % skulle tegne en bjælke med længden 30 cm. Learning kids skal arbejde med alle bjælker fra kopiarket. Når learning kids har trukket et kort med en procentsats, lægges kortet tilbage i bunken.
Vigtige spørgsmål
Hvor langt gætter du på, at 100 % er?
Hvordan finder du ud af, hvor mange gange du skal tage bjælkens længde for at finde 100 %?
Hvordan kan du kontrollere, at dit resultat er korrekt?
Differentiering
Learning kids udregner resultatet uden brug af tegning og tegner først bagefter for at tjekke sit resultat.
Variation
Brug konkrete ting i andre længder end bjælkerne fra kopiarket, fx tommestokke, reb, vægge, fliser, mennesker m.m. Eksempelvis kan bruges en flise. Underviseren fortæller, at flisen svarer til 15 % af en sti. Learning kids skal regne ud, hvor lang hele stien bliver.