Brøk procent decimal: Regn den ud

Parvis stiller eleverne hinanden spørgsmål, som den anden svarer på.

Formål
Kunne udregne a i % af b

Opdeling
Parvis

Materialer

Sådan laves aktiviteten
Eleverne sidder sammen parvis. Kortene lægges i to bunker med figurerne opad. Hver elev tager en bunke, blander kortene og holder dem i hånden, så makkeren hverken kan se tegninger eller svar på bagsiden. På skift formuleres et spørgsmål til makkeren ud fra figuren på kortet, som fx: Der er fire figurer på tegningen, og to af figurerne er farvet. Hvor mange procent er farvet? Hvis svaret er korrekt, vindes kortet af den elev, der har svaret på spørgsmålet. Hvis svaret er forkert, lægges kortet nederst i bunken. Den elev, der har flest kort, når tiden er gået, vinder spillet.

Vigtige spørgsmål

  • Hvordan finder du ud af, hvor mange procent en figur på tegningen repræsenterer?

  • Hvordan synes du, at det er lettest at regne svaret ud?

  • Kan du skrive udregningen som et regnestykke?

Differentiering ned
Lad eleverne se tegningen af figuren, inden de udregner procentdelen.

Differentiering op
Bed eleverne udtrykke spørgsmålet ved hjælp af brøker, fx ved at sige: Hvad er to i procent?

Variation

  • Spred kortene ud på et bord med billedsiden opad. Lad eleverne arbejde sammen parvis. Første elev peger på et kort og udregner, hvor stor en procentdel af figurerne på kortet, som er farvede. Makkeren tjekker efter. Hvis eleven har regnet rigtigt, vinder eleven kortet. Hvis ikke, går turen videre til den anden elev, og kortet kasseres.

  • Udvid spillet ved at lade eleverne fremstille andre kort.

Tilbage til siden Brøk procent decimal