Formål
Træning af regnehierarkiet med de fire regningsarter.
Opdeling
2-4 personer
Materialer
en spilleplade pr. elev (med farve og uden farve)
et pointskema pr. elev
4 terninger pr. spil (vælg 10-sidede terninger, hvis hele den lille tabel skal i spil)
Variationer
Spillet kan tilpasses elevgruppen, og der er derfor i nedenstående foreslået flere forskellige bud på mål og regler for placering af terningerne. Eleverne spiller sammen i grupper af 2 til 4 personer.
Version 1
Den elev, der opnår den største sum på fem runder, vinder.
Version 2
Den elev, der opnår den mindste sum på fem runder, vinder.
Spilleregler
Lad hver elev trække en tilfældig spilleplade eller vælge den, han/hun tror er mest egnet til at opnå spillets mål.
En elev kaster med de fire terninger, placerer dem på spillepladens fire felter og udregner resultatet. Udregning og resultat noteres i elevens pointskema. Når resultatet er noteret, er det næste elevs tur.
Efter fem runder regnes hver elevs point sammen, og vinderen findes.
Forslag til regler for placering af terningerne
Terningerne kastes en ad gangen og placeres i felterne fra højre mod venstre (eleven kan ikke påvirke resultatet).
Terningerne kastes en ad gangen og placeres i et felt, som eleven vælger (her skal eleven tænke strategisk – der kan være en fordel i at placere store tal i felterne ved gangetegnet).
Alle fire terninger kastes samtidig og placeres, som eleven vælger (den smarte elev prøver sig frem og finder den placering af terningerne, som giver det bedste resultat i forhold til spillets mål).