Arealerobrer

Formål
Sammenhæng mellem areal og multiplikation

Opdeling
1-4 personer pr. spil

En pose til 12 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • To 6-sidede eller en 6-sidet og en 10-sidet terning pr. spil
  • Røde, gule, grønne og blå farver
  • Evt. lommeregner

Sådan foregår aktiviteten
Vælg en 6-sidet og en 10-sidet terning, hvis der skal spilles med 1-6-tabellen.
Vælg to 10-sidede terninger, hvis der skal spilles med 1-10-tabellen.
Hvert learning kid vælger en farve. Learning kids skiftes til at slå med terningerne.
Slår et learning kid fx en 5’er og en 2’er, skal hun med sin farve tegne et rektangel med tilsvarende sidelængder. Herefter udregnes arealet og skrives i rektanglet.
Learning kids udregner undervejs deres erobrede areal i de farvede felter. Learning kid med det størst erobrede areal efter x antal minutter vinder.
Learning kids skal starte fra deres eget hjørne, og et learning kids rektangler skal berøre hinanden.
Hvis et learning kid ikke kan tegne et rektangel med de rette sidelængder, går turen videre.
Evt. kan det erobrede areal blot udregnes til sidst ved brug af lommeregner.

Tilbage til siden Gange/dividere