Arealgange

Formål
Knytte areal og multiplikation sammen og lære at bruge arealmetoden til at udregne flercifrede gangestykker.

Opdeling
Individuel

En pose til 12 learning kids indeholder

  • 18 grønne kort med tal

  • 18 gule kort med tal

  • 12 røde kort med tal

  • Laminerede gangekasseark i A3

  • Laminerede gangekasseark i A4

  • Ark med små gangekasser

Desuden skal findes

  • Lommeregnere

Pejlemærker inden aktiviteten
Tal med learning kids om at gange.

  • Hvad ved de allerede om at gange?

  • Hvad betyder det, at man ganger noget?

  • Hvad har at gange med areal at gøre?

  • Er der nogen, der allerede ved, hvordan man finder areal af et rektangel?

  • Hvad plejer de at gøre, når de skal gange små tal?

  • Når de skal gange store tal?

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids finder resultatet af et gangestykke ved at finde arealet af de to tal som længder. Learning kids trækker to grønne kort og laver tallene til et gangestykke. Eksempelvis 15·25. På ternet papir indtegner learning kids en firkant med længde 15 på den ene led og 25 på den anden. Learning kids skal tegne hjælpelinjer mellem 1’ere og 10’ere.

Learning kids regner arealet ud for hvert felt og lægger tallene sammen til sidst, altså 10·20+5·20+5·10+5·5 = 15·25 Støt learning kids i at beregne areal i stedet for at tælle.

Vigtige spørgsmål

  • Ville du komme frem til det samme resultat, hvis du tæller hvert eneste tern?

  • Hvad er fordelen ved at regne arealet ud i stedet for at tælle det?

  • Hvordan kan du skrive tallene, så du kan bevare overblikket?

  • Kan du regne ud, hvad du skal gøre, hvis et af tallene er trecifrede?

Differentiering op

  1. Learning kids arbejder som beskrevet ovenfor, men skriver sideløbende eller efterfølgende delresultater op i gangekasserne.

  2. Learning kids arbejder med gangekasser uden at tegne rektangler. Evt. inddrages de højere tal på de gule kort.

  3. Tal med learning Kids om, hvorfor gangekassen og en traditionel gangealgoritme giver samme resultat af regnestykkerne. Lad learning kids undersøge, om regneprocessen (rækkefølgen) er den samme i de to metoder, eller om de adskiller sig fra hinanden?

  4. Lad learning kids undersøge, om gangekassen også kan bruges til at gange kommatal.

Tilbage til siden Gange/dividere