Gange/dividere: Del gangestykket op

Formål
Træne opdeling som multiplikationsstrategi

Opdeling
Individuelt

Materialer

Sådan laves aktiviteten
Hvert barn får en terning og slår fire gange med terningen. De fire slag skrives ind i de fire felter, så der laves et gangestykke med 1×3 cifre.

Tal med børnene om, hvordan gangestykket kan opdeles i tre mindre gangestykker, hvor det ene ciffer ganges med henholdsvis 100’er, 10’ere og 1’ere.

Herefter udregner børnene de tre del-regnestykker og lægger til sidst de tre delresultater sammen.

Vigtige spørgsmål

  • Hvorfor kan det være smart at opdele et gangestykke i flere dele?

  • Hvordan kan du nemt gange med et tal med nuller på, fx 40 eller 300?

  • Hvorfor kan vi have brug for fire felter, når vi ganger et 1-cifret og et 3-cifret tal?

Differentiering

  • Børn, der har styr på 1-6-tabellen, arbejder med en 6-sidet terning. Børn, der har styr på 1-10-tabellen, arbejder med en 10-sidet terning.

Tilbage til siden Gange/dividere