Formål
Træne opdeling som multiplikationsstrategi
Opdeling
Individuelt
Materialer
En terning pr. barn
Evt. en tisidet terning pr. barn
Sådan laves aktiviteten
Hvert barn får en terning og slår fire gange med terningen. De fire slag skrives ind i de fire felter, så der laves et gangestykke med 1×3 cifre.
Tal med børnene om, hvordan gangestykket kan opdeles i tre mindre gangestykker, hvor det ene ciffer ganges med henholdsvis 100’er, 10’ere og 1’ere.
Herefter udregner børnene de tre del-regnestykker og lægger til sidst de tre delresultater sammen.
Vigtige spørgsmål
Hvorfor kan det være smart at opdele et gangestykke i flere dele?
Hvordan kan du nemt gange med et tal med nuller på, fx 40 eller 300?
Hvorfor kan vi have brug for fire felter, når vi ganger et 1-cifret og et 3-cifret tal?
Differentiering
Børn, der har styr på 1-6-tabellen, arbejder med en 6-sidet terning. Børn, der har styr på 1-10-tabellen, arbejder med en 10-sidet terning.