Del tallet i bunker

Formål
Learning kids bliver bedre til at dividere flercifrede tal med etcifrede tal

Opdeling
Individuelt

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kan du forklare, hvad det vil sige at dele?

  • Hvad er deling det samme som? (division)

  • Hvordan gør du, når du skal dele små tal? (hvilken strategi?)

  • Når du skal dele store tal?

  • Kender du forskel på 24 divideret med 6 (24 delt i 6) og 6 divideret med 24 (6 delt i 24)?

  • Hvordan kan du bruge tabellerne, når du skal dele/dividere?

Sådan laves aktiviteten
Der trækkes et opgavekort. Tallet, der skal deles, bygges med base 10-klodser eller Lær for Livet penge. Herefter tegnes cirkler, som markerer det antal bunker, tallet skal deles i.
Nu skal learning kids vurdere, hvordan de vil uddele pengene i bunker. Hundrederne kan fordeles til en start, men det kan også være, at de vil starte med at dele 200 eller 50 ud til hver bunke. Når alle klodser/penge er fordelt, tæller learning kids antallet i en bunke.

For learning kids, der delvist mestrer en divisionsalgoritme, kan evt. arbejdes udelukkende med opdeling i 100’er, 10’ere og 1’ere og veksling fra 100’er til 10’ere til 1’ere for at understøtte forståelsen af algoritmen.

Sørg for, at learning kids løbende skriver deres udregninger ned. Det er ikke vigtigt, at de laver en divisionsalgoritme, men at de skriver noter, der fastholder deres egen regneproces og hjælper med at holde styr på, hvor langt de er i udregningen, fx hvor meget, der mangler at blive fordelt i bunker.

Spørgsmål

  • Hvor mange bunker skal tallet deles i?

  • Hvor mange penge kan du starte med at lægge i hver bunke?

  • Hvor mange penge er der så tilbage i det grå felt?

  • Hvordan ved du, at der er lige mange penge i hver bunke?

Tilbage til siden Gange/dividere