Tabelbold

Denne aktivitet rummer tre små tabeltræningsaktiviteter med bolde.

Formål
Learning Kids træner de små tabeller

Opdeling
Individuelt, parvist, små grupper

Der skal findes
Til Tabelbat

  • Bordtennisbat
  • Bordtennisbolde

Til Tabellen er giftig

  • Bolde

Til Tabelhuse

  • Tennisbolde
  • Kridt til at tegne på jorden eller tykke tuscher til at tegne på store flipcharts
  • Evt. store flipcharts

Tabelbat

Eleven vælger en tabel, han/hun vil øve. Eleven ’dribler’ med bat og bordtennisbold. Hver gang bolden rammer battet siges et tal i tabellen.

Differentiering

  • Tabellen kan skrives på tavlen til støtte
  • Tabellen siges bagfra

Variation

  • Eleverne skal bevæge sig igennem en bane, mens de spiller med bat og bold
  • Eleverne spiller til hinanden to og to (evt. på bordtennisbord) og skiftes til at sige et tal i tabellen

Tabellen er giftig

Som den gode gamle bom-leg. Holdet vælger en tabel, de vil træne. Eleverne skiftes til at kaste bolden til hinanden. Når man modtager bolden, siger man næste tal i talrækken. Altså først 1, så 2 osv. Når eleven modtager bolden og skal sige et tal, der indgår i tabellen, der trænes, skal eleven i stedet for at sige tallet drible bolden en gang ned i jorden. Evt. kan eleverne ’dø’, hvis de laver en fejl.

Differentiering
Legen bliver sværere, hvis man spiller med to tabeller på en gang. Man kan fx skifte retning og/eller kaste bolden op i luften, når man når et tal i talrækken, som begge tabeller går op i.

Tabelhuse

Tegn tabelhusene på jorden med kridt eller på flipcharts, der lægges på gulvet. Tabelhusene kan evt. tegnes i forberedelsestiden, så de er klar til undervisningen. I taget skrives 3, hvis det er 3-tabellen, der skal trænes. I resten af felterne fordeles de øvrige tal i tabellen.Som udgangspunkt arbejdes med de små tabeller, men evt. kan 11- og 12-tabellen medtages. Eleven skal nu sige tabellen fra en ende af. Samtidig med at et tal siges, skal man ramme det pågældende tal i tabelhuset med en tennisbold.

Variation

  • Drej rundt eller lav anden fysisk øvelse, hver gang bolden har ramt et tal.
  • Gå sammen to og to og skiftes til at sige et tal i tabellen.

Differentiering

  • Sig tabellen bagfra.
  • Gå sammen to og to og skiftes til at give et gangestykke, hvis resultat modparten skal ramme.
  • Ram felterne i tilfældig rækkefølge og sig divisionsstykker, der giver tallet i feltet.

Tilbage til siden Gange/dividere