Geometri: Naturmandalaer og land art

Børnene arbejder med flytninger ved at lave mandalaer eller land art med naturmaterialer.

Formål

  • Niveau 1: Symmetri og spejling, kendskab til geometriske figurer

  • Niveau 2: Symmetri og drejning, kendskab til geometriske figurer

Opdeling
Individuelt eller parvist

Materialer

  • Naturmaterialer

  • Underlægsark med cirkel og 4 symmetriakser

  • Underlægsark med cirkel og 6 symmetriakser

  • Underlægsark med kvadrat og 2 symmetriakser

  • Underlægsark med kvadrat og 4 symmetriakser

Sådan foregår aktiviteten
Niveau 1
Her er fokus på symmetri og spejlinger og evt. kendskab til geometriske figurer.

Eleverne kan fx arbejde med cirkulære mønstre, som mandalaer, hvor symmetriakserne kan ligge hvor som helst, så længe de går gennem cirklens centrum (se billede 1 og 2).

Eleverne kan arbejde med ikke-cirkulære mønstre med en eller to symmetriakser eller en kombination, fx et hjerte- eller sommerfugleformet mønster (se billede 3) eller et mønster, hvor nogle genstande er spejlet i én spejlingsakse, og andre genstande er spejlet i to spejlingsakser (se billede 4, hvor den gule blomst har spejling i en akse, mens bladet har spejlinger i to akser).
Tal om, hvor i mønsteret der er symmetri, og hvor spejlingsakserne er placeret.

Tag billeder af de færdige mønstre og læg dem i barnets personlige padlet.

Niveau 2
Her er fokus på at lave mønstre, hvor hele mønsteret eller dele af mønsteret er drejesymmetriske.
Tal om, hvilke dele af mønsteret der linjesymmetriske, og hvilke dele af mønsteret der er drejesymmetriske. Tal om, hvor mange grader de forskellige dele af mønsteret er drejet.

Tag billeder af de færdige mønstre og læg dem i barnets personlige padlet.

Udbygning

  • Lad eleverne finde mønsterets grundfigurer og lad dem beskrive mundtligt eller skriftligt, hvordan mønsteret konstrueres.

  • Lad eleverne tegne et lignende mønster i Geogebra.

Tilbage til siden Geometri