Spejl det jeg bygger

Formål
Kommunikation
Forståelse for spejling

Opdeling
Parvis

Til aktiviteten skal bruges

  • Centicubes

  • Isometrisk papir

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids sidder enten over for hinanden eller ved siden af hinanden. De forestiller sig, at de har et spejl mellem sig.
Hvert learning kid har tolv centicubes foran sig.

Version 1
Learning kid 1 skal nu bygge en figur, som den anden skal spejle imens. Hver gang learning kid 1 sætter en centicube på sin figur, får learning kid 2 ti sekunder til at sætte spejlingen på sin figur.
Når alle klodserne er brugt, tjekkes det, om figuren er spejlet korrekt, og der byttes roller.

Version 2
Begge learning kids bygger en figur, som de sætter foran sig.
Herefter skal makkeren bygge en spejling af figuren.
Når alle klodserne er brugt, tjekkes det, om figurerne er spejlet korrekt.

Version 3
Learning kid 1 bygger en figur, som makkeren ikke kan se.
Learning kid 1 skal nu forklare learning kid 2, hvordan learning kid 2 kan bygge en spejling af figuren.
Når alle klodserne er brugt, tjekkes det, om figuren er spejlet korrekt, og der byttes roller.

Differentiering

  • Beslut om der bygges figurer i 2D eller 3D.

  • Indtegn spejlingen på isometrisk papir.

  • Indtegn ‘originalfiguren’ på isometrisk papir, tegn en spejlingsakse og indtegn den spejlede figur på den anden side af spejlingsaksen.

Tilbage til siden Geometri