Spejling
Formål
- Spejling af punkter i en akse
- Spejling af figurer i en akse
- Begyndende forståelse for koordinatsystem
Opdeling
Parvist
Til aktiviteten skal bruges
- Skolegårdskridt eller malertape
- 8 ærteposer pr. gruppe
- Blankt A3-papir eller ternet A4-papir
- Linealer
Sådan laves aktiviteten
Spejling af punkt
Tegn en tydelig spejlingsakse med malertape eller kridt.
Learning kid 1 placerer en ærtepose med afstand til spejlingsaksen (evt. kan den kastes).
Learning kid 2 skal nu lave spejlingen ved at placere sin ærtepose med tilsvarende afstand.
Spejling af figur
Tegn en tydelig spejlingsakse med malertape eller kridt.
Learning kid 1 placerer 3-4 ærteposer som spidser/hjørner i figuren med afstand til spejlingsaksen (evt. kan de kastes).
Learning kid 2 skal nu lave spejlingen ved at placere sine ærteposer med tilsvarende afstand.
Variation
Øvelserne laves i et koordinatsystem med fire kvadranter og der spejles i både x- og y-aksen, så spejlingerne til sidst er i alle fire kvadranter.
Differentiering op
- Learning kid 1 skriver et punkt ned som koordinater. Learning kid 2 skal nu ud fra talværdierne lægge det spejlede punkt i forhold til spejlingsaksen eller akserne i koordinatsystemet.
- Et papir (med eller uden tern) foldes på midten, og folden er spejlingsakse. Learning kid 1 tegner en figur på den ene side af spejlingsaksen, og learning kid 2 skal nu forsøge at tegne spejlingen. Spejlingen kontrolleres ved at folde papiret langs spejlingsaksen og tjekke, at de to figurer ligger oven på hinanden.
Vigtige spørgsmål
- Hvad kalder vi linjen i midten?
- Ved du, hvad vi kalder de to akser?
- Hvordan finder du frem til, hvor der skal spejles?
- Hvordan sikre du, at spejlingen bliver præcis?
- Hvordan skriver du punktet ned? (x,y)
Tilbage til siden Geometri