Vendespil_firkanter

Formål
Kunne parre en firkant og de navne, der passer til den.

Opdeling
Parvist

En pose til 15 learning kids indeholder

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids skal finde et matchende sæt kort, bestående af et kort med en firkant og et kort med de begreber, der passer til firkanten. Kortene lægges med billedsiden nedad.

Første learning kid vender to kort. Hvis kortene passer sammen, må han tage kortene, der gælder for et stik, og prøve igen. Passer kortene ikke sammen, vendes de med billedsiden nedad, og det er næste learning kids tur. Spillet er slut, når alle kort er væk. Det learning kid med flest stik har vundet. Vær opmærksom på, at der er tre kort med hver type af figur og tre kort med begreber, der passer til denne type figur. Vender spilleren et kort med tegningen af et kvadrat, er der altså tre ens kort med begreber, som alle kan bruges til at danne et stik.

Vigtige spørgsmål

  • Kan du forklare, hvorfor firkanten er et kvadrat, et rektangel, en rombe, et trapez eller et parallelogram?
  • Kan du forklare, hvorfor der står flere forskellige begreber på hvert begrebskort?
  • Hvorfor er et parallelogram også et rektangel?
  • Hvorfor er et kvadrat også et rektangel, et trapez, et parallelogram og en rombe?

Starthjælp
Lad learning kids parre matchende kort, inden spillet begynder. 

Variation

  • Bevægelse: Forstør kortene og lim dem fx fast under kegler, så learning kids skal bevæge sig over større afstand for at se de forskellige kort. 
  • Bevægelse: Lad learning kids arbejde parvis. learning kids sidder med afstand mellem sig. Learning kid 1 sidder med begrebskortene. Learning kid 2 har figurkortene. Learning kid 1 siger højt til sin makker, hvad der står på det vendte kort fra bunken af begrebskort. Makkeren skal nu finde et matchende kort, løbe ned (evt. gennem forhindringer) og aflevere det til sin makker og løbe tilbage. Sådan fortsætter opgaven, indtil alle kort er væk. Learning kids kan evt. bytte roller efter en omgang. Learning kids kan parvis konkurrere mod hinanden.

Tilbage til siden Geometri