Sammenhænge og funktioner: Beskriv sammenhænge som funktioner

Formål

  • At kunne beskrive en sammenhæng med ord
  • At have en forståelse af, at den ene størrelse i en funktion afhænger af den anden

Opdeling
Parvist

Sådan foregår aktiviteten
Sammenhænge kan beskrives med funktioner/funktionsforskrifter. I stedet for tal og tegn skal learning kids i denne øvelse beskrive sammenhængens x og f(x) med ord.

Eksempler
f(hastighed) = bremselængde
Jo hurtigere en bil kører, jo længere bremselængde har den. Bremselængden er en funktion af hastigheden. Bremselængden afhænger af hastigheden.

f(tid) = fordampet vand
Når vi koger vand, fordamper der mere og mere vand jo længere tid, der går. Man kan sige, at mængden af fordampet vand, er en funktion af tiden. Mængden af fordampet vand er afhængig af tiden.
f(antal) = pris
Jo flere kager du køber, jo mere skal du betale. Prisen afhængig af antal.

Hvert learning kid skal bruge et papir og en blyant.
Learning kids skriver opgaver til hinanden, hvor den ene definerer f(x), og den anden herefter definerer x.

Et learning kid kan fx skrive i en opgave: ”= distance” og makkeren kan så skrive f(tid på cykel) foran.
Så står der f(tid på cykel) = distance. Hvor langt man kører på cykel (distancen) er altså afhængig af, hvor lang tid man cykler. Sammenhængen mellem tid på cykel og distancen er således beskrevet som en funktion.

Sørg for, at learning kids kun laver opgaver, som de selv kan svare på.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner