Formål
Opdeling
Parvist
Sådan foregår aktiviteten
Sammenhænge kan beskrives med funktioner/funktionsforskrifter. I stedet for tal og tegn skal learning kids i denne øvelse beskrive sammenhængens x og f(x) med ord.
Eksempler
f(hastighed) = bremselængde
Jo hurtigere en bil kører, jo længere bremselængde har den. Bremselængden er en funktion af hastigheden. Bremselængden afhænger af hastigheden.
Hvert learning kid skal bruge et papir og en blyant.
Learning kids skriver opgaver til hinanden, hvor den ene definerer f(x), og den anden herefter definerer x.
Et learning kid kan fx skrive i en opgave: ”= distance” og makkeren kan så skrive f(tid på cykel) foran.
Så står der f(tid på cykel) = distance. Hvor langt man kører på cykel (distancen) er altså afhængig af, hvor lang tid man cykler. Sammenhængen mellem tid på cykel og distancen er således beskrevet som en funktion.
Sørg for, at learning kids kun laver opgaver, som de selv kan svare på.