Sammenhænge og funktioner: Gå en graf

Formål
Learning kids kan omsætte grafen til bevægelse i den virkelige verden.

Faglig pointe
Grafen kan bruges til at beskrive situationer fra den virkelige verden. Learning kids kan ved at kigge på bl.a. grafens hældning og skæring med y-aksen finde informationer om, hvordan de skal bevæge sig.

Opdeling
Grupper af 3 personer

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • 1 stopur pr. gruppe
  • 6 kegler pr. gruppe
  • ipad

Sådan foregår aktiviteten
Tal om, hvordan gåturen kan repræsenteres ved en graf. Tag udgangspunkt i den grønne graf, hvor linjestykket går fra (0,0) til (10,10).
Stil seks kegler op med 2 m mellem hver, så der er i alt er 10 m mellem de to kegler længst fra hinanden. Vis learning kids, hvordan de kan gå fra kegle til kegle og på denne måde omsætte grafen på papiret til bevægelse i den virkelige verden.

Lad learning kids prøve at gå en tur mellem keglerne, så det passer med den grønne graf. Tal om, hvilken sammenhæng der er mellem gåturen og grafen. Lav evt. flere helt simple eksempler på, hvordan en graf kan omsættes til en gåtur eller en gåtur kan omsættes til en graf.
Sørg for, at alle learning kids har forstået, at tiden i sekunder står på x-aksen og afstanden fra den første kegle i meter står på y-aksen.

Learning kids skal herefter selv kigge på graferne og omsætte dem til gåture.

Elev 1 går langs keglerne med grafen.
Elev 2 filmer gåturen.
Elev 3 siger start og tæller sekunderne højt.

Learning kids kan svare på følgende spørgsmål efter hver gåtur:

  • Hvordan er sammenhængen mellem grafen og gåturen?
  • Hvornår er grafens hældning størst?
  • Hvornår stiger grafen – og hvornår falder den?

Differentiering/variation

  • Learning kids giver hinanden opgaver med andre grafer, som de tegner og beskriver med ord
  • Et learning kid går en tur, og det andet learning kid skal tegne grafen, der matcher gåturen.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner