Sammenhænge og funktioner: Gæt funktionen

Formål

  • Learning kids kan placere to punkter i et koordinatsystem ud fra en funktion
  • Learning kids kan aflæse en funktion ud fra to punkter i et koordinatsystem

Opdeling
Grupper af 4 personer

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Koordinatsystemtæppe eller skolegårdskridt til at tegne koordinatsystem selv

Sådan foregår aktiviteten
Gruppen inddeles i to par. Det ene par trækker et kort med en funktion og placerer sig i koordinatsystemet, så begge personer i parret kommer til at stå på linjen, der svarer til funktionen på kortet.
Det andet par skal nu undersøge, hvilken funktionforskrift, der er trukket, fx ved at kigge på hældning og skæring med y-aksen. Når funktionen er gættet, bytter parrene roller og prøver igen.

Differentiering
Learning kids kan finde på mere komplekse funktioner end funktionerne på kortene.

Variation
I opgaven lægges der op til, at learning kids placerer sig på koordinatsystemtæppet. Hvis de har brug for at sidde stille, kan de i stedet vise med en finger i et koordinatsystem på papir, hvor de ville stille sig.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner