Formål
Learning kids kan undersøge sammenhænge og sammenligne grafer og funktioner i undersøgelsen
Opdeling
3-4 personer pr. gruppe
En pose til 15 learning kids indeholder
Desuden skal findes
Sådan foregår aktiviteten
Start med en fælles intro. Tal om, hvilke forventninger learning kids har til opladningstiden og opladningsprocenten. Gennemgå arket til undersøgelsen.
Lad herefter learning kids gøre deres telefoner klar til opladning.
Når alle er klar, sætter underviseren et ur i gang, så alle følges ad og noterer opladningsprocenten efter 0, 3, 6 og 9 minutter.
Efterfølgende udfyldes tabeller og grafer, og learning kids formulerer sammenhængen med ord og en forskrift for hver af de tre/fire mobiltelefoner i gruppen.
De skal dernæst sammenligne, hvordan de forskellige telefoner i gruppen oplader.
Opsamling
Tal om, hvordan man kan se på graferne, hvilken mobiltelefon der oplades hurtigst. Tal om, hvilken betydning det har for grafens udseende, at telefoner ikke lader lige hurtigt gennem hele opladningen. Det er en vigtig pointe, at vi laver en model af virkeligheden, som er lineær, for at kunne forudsige udviklingen – men at opladningen ikke kan beskrives med en lineær sammenhæng hele vejen igennem.