Sammenhænge og funktioner: Hvilken telefon lader hurtigst?

Formål
Learning kids kan undersøge sammenhænge og sammenligne grafer og funktioner i undersøgelsen

Opdeling
3-4 personer pr. gruppe

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • mobiltelefoner
  • stort stopur på projektor
  • evt. forlængerledninger, så alle kan oplade på en gang

Sådan foregår aktiviteten
Start med en fælles intro. Tal om, hvilke forventninger learning kids har til opladningstiden og opladningsprocenten. Gennemgå arket til undersøgelsen.

Lad herefter learning kids gøre deres telefoner klar til opladning.
Når alle er klar, sætter underviseren et ur i gang, så alle følges ad og noterer opladningsprocenten efter 0, 3, 6 og 9 minutter.

Efterfølgende udfyldes tabeller og grafer, og learning kids formulerer sammenhængen med ord og en forskrift for hver af de tre/fire mobiltelefoner i gruppen.
De skal dernæst sammenligne, hvordan de forskellige telefoner i gruppen oplader.

Opsamling
Tal om, hvordan man kan se på graferne, hvilken mobiltelefon der oplades hurtigst. Tal om, hvilken betydning det har for grafens udseende, at telefoner ikke lader lige hurtigt gennem hele opladningen. Det er en vigtig pointe, at vi laver en model af virkeligheden, som er lineær, for at kunne forudsige udviklingen – men at opladningen ikke kan beskrives med en lineær sammenhæng hele vejen igennem.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner