Sammenhænge og funktioner: Hvornår er der sammenhæng?

Formål
At kunne bestemme, om der er sammenhæng mellem to størrelser

Opdeling
2-4 personer

En pose til 15 learning kids indeholder

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids skal sortere kortene i to bunker – en bunke med kort, hvor der er sammenhæng mellem de to størrelser på kortene, og en bunke med kort, hvor der ikke er sammenhæng.
Learning kids skiftes til at trække et kort og forklare, hvorfor der er eller ikke er sammenhæng mellem de to størrelser. De andre i gruppen vurderer, om de er enige eller ej.
Hvis der er uenighed om, hvorvidt der er sammenhæng mellem størrelserne på kortet, laves en tredje bunke til disse kort.
Når alle grupper har været igennem de fleste kort, samles fælles op og grupperne gennemgår, om de har placeret kortene i samme bunker. Det er vigtigt, at der argumenteres for og imod, hvis der er uenighed om, hvorvidt der er sammenhæng mellem størrelserne på kortet eller ej.
Hvis learning kids selv finder på nogle sammenhænge, kan de skrive dem på de blanke kort.

Variation
Lav aktiviteten fælles. Udpeg et hjørne i lokalet, hvor learning kids skal placere sig, hvis de mener, at der er sammenhæng mellem de to størrelser, som underviseren læser op. Udpeg et andet hjørne, hvor learning kids skal placere sig, hvis de mener, der ikke er sammenhæng.
Underviseren læser et kort ad gangen op, og learning kids placerer sig i det hjørne, de mener er rigtigt.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner