Sammenhænge og funktioner: Slå en funktion

Formål

  • Kunne tegne en graf, når man kender a- og b-værdien
  • Kunne finde funktionsforskriften, når man kender to punkter på funktionens graf

Opdeling
Parvist eller i mindre grupper

Til aktiviteten skal findes

  • 2 terninger pr. par/gruppe
  • evt. koordinatsystemtæppe
  • evt. tommestokke
  • evt. undersøgelsesark
  • evt. ærteposer

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids går sammen i par eller mindre grupper. Der arbejder enten på det store koordinatsystemtæppe eller på koordinatsystemer på papir.

Et learning kid kaster to terninger, der bestemmer a- og b-værdien for grafen. Han/hun tegner grafen i koordinatsystemet på papir eller lægger tommestokken på det store koordinatsystemtæppe, så den placerer sig, hvor grafen for funktionen med værdierne slået med terningerne vil ligge. Makkeren aflæser funktionsforskriften og tjekker om a- og b-værdien i forskriften passer med, hvad der blev slået med terningerne.

Variation
Learning kids kaster 2 ærteposer ud i koordinatsystemet og finder herefter funktionen for den rette linje, der går igennem de to punkter, som ærteposerne ligger på.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner