Sammenhænge og funktioner: Undersøgelse: Hvordan hopper boldene?

Formål
Undersøge et hop på en bold og omsætte det til en eksponentiel funktion

Opdeling
2-3 learning kids sammen

Desuden skal findes

  • Bolde
  • Tommestokke
  • Ipads at filme med

Sådan foregår aktiviteten
Bolde, som bruges i sport, skal leve op til nogle bestemte krav til både størrelse, vægt og hvor højt de hopper for at blive godkendt. Learning kids skal for minimum to forskellige bolde undersøge, om boldene lever op til kravene. Desuden skal de undersøge, hvordan man kan beskrive og forudsige, hvor højt en bold vil hoppe.

Learning kids undersøger hver enkelt bold på følgende måde:

  • Afsæt først et punkt på en væg ved i 2 meters højde, og sæt en tommestok lodret fra gulv og op til punktet.
  • 1. hop: Slip bolden fra 2 meters højde og aflæs højden af boldens hop (fx ved at filme hoppet og se, hvor højt bolden hopper på filmen). Dette gentages 3 gange, og gennemsnittet af de 3 hop noteres i en tabel i Geogebra.
  • 2. hop: Slip bolden fra den højde, som bolden hoppede i 1. hop. Dette gentages 3 gange, og gennemsnittet af de 3 hop noteres i tabellen.
  • 3. hop: Slip bolden fra den højde, som bolden hoppede i 2. hop. Dette gentages 3 gange, og gennemsnittet af de 3 hop noteres i tabellen.

Undersøg grafen i Geogebra

  • Hvad viser x-værdien? (x-værdien er højden, hvorfra bolden kastes)
  • Hvad viser y-værdien? (y-værdien er hoppets højde)
  • Anvend GeoGebras ”regressionsanalyse”-værktøj til at undersøge, hvilken funktion der beskriver sammenhængen mellem antal hop og hoppehøjde.

Fodbolde: Skal hoppe 67 -76 % af den højde, de bliver sluppet fra.
Tennisbolde: Skal hoppe 53-60 % af den højde, de bliver sluppet fra.

Lever boldene i learning kids’ undersøgelse op til kvalitetskravene? Falder hoppehøjden på bolden med den procentdel, som den burde? Hopper boldene højere eller lavere, end kvalitetskravene foreskriver?

Differentiering
På baggrund af funktionsforskriften kan learning kids undersøge, hvor højt bolden skal slippes fra for at hoppe over fx dem selv, huset, rundetårn osv.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner