Måling og omregning: Kommalængder

Formål
Træne at gange med decimaltal

Opdeling
2 personer

Materialer

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kan du forklare, hvad tallene på tommestokken betyder?

  • Hvor mange centimeter går der på en meter?

  • Hvor mange millimeter på en centimeter?

  • Kan du forklare, hvordan man bruger tommestokken?

  • Hvad vil det sige at gange?

Sådan laves aktiviteten
Eleverne arbejder sammen i par. De trækker en af opgaverne og løser den. Eleverne skal selv vælge, om de først måler sig frem til resultatet eller regner sig frem til resultatet, men det er vigtigt, at de gør begge dele og sammenholder de to resultater. Når de er færdige med opgaven, lægger de den tilbage i bunken og tager en ny. Vær opmærksomme på, hvordan eleverne ganger tallene sammen, og om eleverne faktisk får udregnet de rigtige resultater, altså om deres gangemetoder/algoritmer er funktionelle. Skal længden af tre borde med længden 154cm lægges sammen, kan eleverne fx

  • Lægge 154 sammen tre gange

  • Opdele tallet i mindre portioner, som ganges med tre og derefter lægges sammen, fx 100*3+50*3+4*3

  • Bruge en traditionel gangealgoritme

Tal med eleverne om fordele og ulemper ved de forskellige regnestrategier.

Vigtige spørgsmål

  • Hvad tager kortest tid? At måle det hele eller at regne?

  • Hvordan holder I styr på de tal, I måler?

Differentiering op
Når learning kids har målt længden af de undersøgte genstande, fx to borde der står i forlængelse af hinanden, udregner de arealet af genstandene (fx bordpladerne). Arealet kan udregnes med afrundede længdemål, så der kun ganges med hele tal, eller det kan udregnes med præcise mål, så der ganges med decimaltal.

Udregningen af areal kan starte med rektangler, men derefter kan der arbejdes med trekanter, parallellogrammer, trapezer og flader, der kan opdeles i flere af ovenstående figurer.

Tilbage til siden Måling og omregning