Måling og omregning: Målestoksforhold vol. 1

Formål

  • Konstruere figurer
  • Konstruere figurer i andet målestoksforhold

  • Træne geometriske begreber

Opdeling
Individuelt

Materialer

  • 15 kort med figurbeskrivelse

  • 15 kort med målestoksforhold

  • 8 sakse

  • 2 garnnøgler

  • Store stykker papir

  • Kridt (nogle opgaver kræver meget plads)

  • 4 vinkelmålere

  • 8 linealer

  • 4 passere

  • 2 lommeregnere

Sådan foregår aktiviteten
Eleven tager først en beskrivelse af en figur, som der skal tegnes. Husk at sikre, at eleverne ved hvad begreberne på kortet er fx ved hjælp af tegning.

Eleven tegner figuren og klipper den ud. Kortet lægges tilbage i bunken. Nu trækker eleven et kort, hvorpå der står hvilket størrelsesforhold den næste figur skal tegnes i. Det er figurens sidelængder (for cirkler radius/diameter) der skal laves i størrelsesforholdene. Kortet lægges tilbage i bunken.

Den første figur lægges sammen med den anden figur og størrelsesforholdet skrives på figuren (evt. ved siden af).

Vigtige spørgsmål

  • Hvordan tegner du figuren?

  • Hvad er det første du tegner af figuren – hvorfor?

  • Kan figuren tegnes på flere måder?

  • Er målestoksforholdet større eller mindre?

  • Hvor stort stykke papir skal du i hvert fald bruge?

  • Hvordan regner du sidelængderne ud?

  • Er du nødt til at lave opgave udenfor med kridt på jorden?

  • Hvad sker der med arealet i figuren, når du gør størrelsesforholdet større mindre? (kun til elever, der har let ved opgaven)

Tips

Ved konstruktion af trekanter kan enter passer bruges, eller eleven kan klippe længderne af siderne ud og få den til at forme en trekant, som de tegner op efter.

Skal figurerne tegnes store ude, skal garn (snor) bruges som passer samt til at tegne efter.

Start med lige tal som målestoksforhold og udvid evt. senere.

Hvis der ikke er mulighed for at være ude, kan de store målestoksforhold fjernes fra bunken.

Brug evt. lommeregnere til at udregne længder.

Tilbage til siden Måling og omregning