Geometri: Undersøg areal og volumen

Opdeling
Mindre grupper

Materialer

  • Kvadratiske Post-it’s i tre farver

  • Centicubes

  • Base 10-sæt

  • Plastikpose-kvadratmetre

  • Kopiark niveau 1

  • Ark med gangekasser

  • Ternet papir

  • Tommestokke

  • Areal omregningsskema i A3 med tal på

  • Areal omregningsskemaer i A4 uden tal på

  • Rumfang omregningsskema i A3 med tal på

  • Rumfang omregningsskemaer i A4 uden tal på

  • Kasser, fx emballage, i forskellige størrelser

  • Ting, der kan måles areal på

Sådan foregår aktiviteten
Børnene undersøger areal og volumen af ting i deres hverdag og træner multiplikation. Afhængigt af niveau differentieres opgaven op.

Når vi arbejder med multiplikation af større tal, bruges arealforståelsen også, da vi underviser i multiplikation vha. arealmetoden frem for ‘en traditionel gangealgoritme’. Med børn, der allerede har tilegnet sig en gangealgoritme, kan arbejdes med forståelsen af algoritmen ved at sammenligne den med arealmetoden. Se video om arealmetoden her.

Inden øvelsen
Tal om, hvad et areal er. Lav et rektangel på tavlen, som kan dækkes af Post-it’s. En almindelig Post-it er 76×76 mm, så lav et areal, der passer dertil. Sæt Post-it’s op i rækker, så de dækker hele arealet. Tæl antallet af Post-it’s.

Tal med børnene, om der er en nemmere måde at finde antallet af Post-it’s (arealet) på end ved at tælle. Det kan man ved at gange. Tal om, hvilke gangestykker, der kan bruges til at finde arealet. Tal om at fx gangestykkerne 2×3 og 3×2 begge giver resultatet 6. Vis det ved at udskifte Post-it’s til andre farver.

Forståelse af rumfang/volumen gennemgås ikke i plenum, men introduceres for børnene løbende.

Niveau 1: Arealer på max 10×10 uden fokus på enheder
Børnene måler ting omkring dem ved hjælp af Post-it’s, centicubes, 100-plader fra Base 10-sæt eller plastikpose-kvadratmetre. Opmålingen tegnes i skitseform på blankt papir eller med det rette antal felter på ternet papir og det matchende gangestykke udregnes.

Når konceptet er forstået med mindre tal, kan undersøges arealet af fx en sandkasse, en tabeltavle opstreget på jorden, en fodboldbane eller et andet større areal.

I kan evt. benytte Kopiark niveau 1 med rektangler på.

Niveau 2: Arealer med 2-cifrede sidelængder (hele tal)
Børnene måler arealer med 2-cifrede sidelængder. Det kan ske ved at arbejde med større arealer eller alternativt ved at ændre enhed, så der fx måles i cm² i stedet for Post-it’s.

Arealerne er nu så store, at det ikke længere giver mening at dække hele arealet med Post-it’s, centicubes eller lignende hver gang der laves et regnestykke.
Evt. kan første regnestykke laves i fællesskab og løses ved at sætte Post-it’s i flere farver på arealet, så de illustrerer delarealerne, som benyttes i multiplikation vha. arealmetoden.
Herefter kan børnene kan evt. lægge Post-it’s, centicubes eller lignende langs rektanglets længde og bredde, men på niveau 2 er fokus i højere grad på udregning af arealet og hermed multiplikation af flercifrede tal.

Når børnene regner vha. arealmetoden, kan de til en start tegne regnestykket som et areal på ternet papir, inddele arealet i 10’ere og 1’ere og udregne delarealerne. Nå de har forstået konceptet, kan de blot tegne gangekasser og udregne. Se mere i værkstedet Arealgange.

Gangekasse med korrekte mål til gangestykket 8×14. Tallet 14 opdeles i 10’ere og 1’ere.
I felterne kan stå udregning og resultat eller bare udregning.

Gangekasse uden mål til gangestykket 8×14. Tallet 14 opdeles i 10’ere og 1’ere.
I felterne kan stå udregning og resultat eller bare udregning.

Gangekasse med korrekte mål til gangestykket 15×25. Tallene opdeles i 10’ere og 1’ere.
I felterne kan stå udregning og resultat eller bare udregning.

Gangekasse uden mål til gangestykket 15×25. Tallene opdeles i 10’ere og 1’ere.
I felterne kan stå udregning og resultat eller bare udregning.

Niveau 3a: Fokus på kommatal
Her er fokus på, at børnene kan gange kommatal. Tal med dem om, hvordan arealmetoden kan benyttes, når der arbejdes med kommatal. Lad børnene måle arealer, hvor sidelængderne er kommatal.

Niveau 3b: Fokus på enheder i arealudregning
Tal med børnene om, hvordan et areal kan opgives i forskellige enheder, fx cm², m², km² eller Post-it’s. Tal om, hvordan man omregner mellem de forskellige areal-enheder i metersystemet. Start evt. med at udfylde omregningsskemaet sammen. Lad herefter børnene opmåle et areal og omregne arealet til forskellige enheder.

Niveau 4: Rumfang uden fokus på enheder
Tal om hvad rumfang/volumen er. Start gerne med at bygge små kasser af centicubes, hvor hvert lag af klodser i kassen har en farve, for at illustrere, at der i forhold til areal blot er ganget en ekstra dimension på for at finde rumfanget.

Lad herefter børnene finde rumfang af små kasser ved at fylde dem med centicubes og udregne længde x hæjde x bredde.

Når konceptet i rumfang er forstået, kan arbejdes med større tal og kommatal.

Niveau 5: Fokus på enheder i rumfangsudregning
Tal med børnene om, hvordan et rumfang kan opgives i forskellige enheder, fx cm³, m³, km³ eller klodser. Tal om, hvordan man omregner mellem de forskellige rumfangs-enheder i metersystemet. Start evt. med at udfylde omregningsskemaet sammen. Lad herefter børnene opmåle et rumfang og omregne rumfanget til forskellige enheder.