Formål
Træning af 10’er venner og pluspar som strategier til addition og subtraktion
Opdeling
2-3 personer
En pose til 15 learning kids indeholder
Desuden skal findes
En tisidet terning pr. spil
Brikker, fx centicubes
Spillerne skiftes til at slå. Det gælder om at komme først fra 0 til 100.
Spiller 1 slår med terningen og flytter frem på spillepladen. Spiller 2 gør det samme. Spiller 1 slår igen og lægger nu øjnene til tallet fra før. Det er vigtigt, at spilleren bruger sine regnestrategier i stedet for blot at tælle sig frem til resultatet eller flytte brikken, mens der tælles. Lad gerne learning kids forklare, hvordan de regner.
Eksempler
Spilleren står på 17 og slår 8.
“Jeg står på 17. Hvis jeg tager 3 mere, er jeg oppe på 20 og så er der 5 tilbage. Det bliver 25.”
Spilleren står på 46 og slår 6.
“Jeg står på 46. Jeg ved, at 6+6 er 12. Så 6+46 må være fire 10’ere mere. Så giver det 52.”
Spillerne skiftes til at slå. Det gælder om at komme først fra 100 til 0.
Spiller 1 slår med terningen og flytter nedad på spillepladen. Spiller 2 gør det samme. Spiller 1 slår igen og trækker nu øjnene fra tallet fra før. Det er vigtigt, at spilleren bruger sine regnestrategier i stedet for blot at tælle sig frem til resultatet eller flytte brikken, mens der tælles. Lad gerne learning kids forklare, hvordan de regner.
Eksempler
Spilleren står på 17 og slår 8.
“Jeg står på 17 og skal fjerne 8. Hvis jeg først fjerner 7, er jeg nede på 10, og så skal jeg fjerne en mere. Det bliver 9.”