Købmand med små og store tal

Børnene skriver indkøbssedler og finder den samlede pris på varerne.

Formål
Addition og subtraktion, evt. at skrive samlede regneudtryk (med brug af regnehierarkiet)

Opdeling
Individuelt eller mindre grupper

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • LFL-penge
  • Konkretmaterialer til at understøtte udregninger, fx centicubes, cuisenaire-stave og base 10 klodser

Inden øvelsen
Tal med børnene om indkøbssituationen. Hvilken regneart man skal bruge, når man finder den samlede pris på varerne. Hvad de vil gøre, for at se om de har penge nok til at købe ind. At det kan være en god ide at lave overslagsregning undervejs.
Tal evt. om, hvilken regneart man skal bruge, når man skal regne ud, hvor mange penge man har tilbage efter at have købt ind, og hvilken regneart man skal bruge, når man køber flere af samme vare.

Sådan foregår øvelsen
Varekort, der passer til børnenes niveau, lægger frem eller hænges på væggen. Der kan evt. tænkes i at inddrage andre elementer fra indkøbssituationen i legen/øvelsen, fx indkøbskurve, butiksnavn, reklameskilte, kasseapparat, en underviser eller et barn, der agerer kassedame, osv.
Børnene skriver nu en indkøbsliste med ting, de kan se på varekortene. Først bruger de overslagsregning til at regne de omtrentlige beløb ud. Bagefter udregner de, præcis hvor mange penge de skal af med. Hjælp børnene til at få skrevet de forskellige skridt i udregningen ned og tal med dem om, hvordan de når frem til resultatet. Lægger de en vares pris ad gangen til det samlede beløb, eller lægger de alle tallene sammen på en gang? Bruger de en algoritme, eller regner de i hovedet og bruger strategier som fx opdeling?

Differentiering op

  • Børnene skal skrive deres udregning i et et samlet regneudtryk (kun addition).

  • Børnene får et beløb at handle for og skal udregne, hvor mange penge de har tilbage efter indkøbet (subtraktion og evt. addition og parenteser). Eksempel: Line handler for 50 kr. Hun køber et brød til 25 kr. og en liter mælk til 11 kr. Det kan skrives som
    50 kr.-25 kr-11 kr.=14 kr. eller med brug af parentes 50 kr.-(25 kr.+11 kr.)=14 kr.

  • Børnene skal købe flere af samme vare og bruge multiplikation i stedet for gentagen addition i udregningen.

  • Børnene skal skrive deres udregning i et et samlet regneudtryk, hvor regnehierarkiet benyttes. Eksempel: Mads handler for 100 kr. Han køber fire poser chips til 12 kr./stk., en cola til 19,95 kr. og to poser slik til 9,95 kr. Det kan skrives som
    100 kr.-(4*12 kr.+19,95 kr.+2*9,95 kr.)=12,15 kr.

OBS

Så snart multiplikation eller parenteser indgår i børnenes udregninger, bør regnehierarkiet introduceres for børnene. Tal om, hvilken betydning det har, om man ganger eller lægger sammen og trækker fra først, og hvilken betydning parentesen har.

Tilbage til siden Plus/minus