Plus/minus: Læg sammen og træk fra

Formål
Forståelse og træning af plus- og minus-algoritme.

Opdeling
Individuelt

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Centicubes i rød, gul, grøn og blå eller base 10-klodser

Addition

Træk to kort. Vis hvordan tallene på kortene kan illustreres med centicubes eller base 10-klodser.
Skriv cifrene på deres rette pladser i regnefeltet til højre på udregningsarket med vekslefelter.
Marker først det rette antal 1’ere, 10’ere og 100’er fra det ene tal i vekslefelterne til venstre.
Marker derefter det rette antal 1’ere, 10’ere og 100’er fra det andet tal i vekslefelterne. Sørg for, at learning kids markerer tallene, så der om muligt dannes hele rækker med 10 1’ere, 10’ere eller 100’er.
Start med at kigge på, hvor mange 1’ere der er, og veksl evt. 10 1’ere til en 10’er.
Når det gøres, streges de 10 1’ere ud i vekslefeltet, og der markeres en ekstra 10’er. Samtidig skrives menten over 10’er-pladserne i regnefeltet.
Fortsæt på samme måde med 10’ere, 100’er og 1000’er.
Når eleverne forstår metoden, kan de forsøge sig med udregningsarkene uden vekslefelter.

Subtraktion

Træk to kort. Vis hvordan det største tal kan illustreres med centicubes eller base 10-klodser.Skriv cifrene fra det største tal på deres rette pladser øverst i regnefeltet til højre på udregningsarket med vekslefelter.
Marker det rette antal 1’ere, 10’ere og 100’er fra det største tal i vekslefelterne til venstre.
Skriv cifrene fra det mindste tal på deres rette pladser under det store tal i regnefeltet til højre.
Streg nu antallet af 1’ere fra vekslefeltet og skriv hvor mange 1’ere, der er tilbage, i regnefeltet. Hvis der ikke er 1’ere nok i vekslefeltet, må en 10’er streges og veksles til 1’ere. Husk også at skrive 10’eren som veksles som 10 1’ere ekstra over 1’er-pladsen i regnefeltet.
Fortsæt på samme måde med 10’ere, 100’er og 1000’er.Når eleverne forstår metoden, kan de forsøge sig med udregningsarkene uden vekslefelter.

Tilbage til siden Plus/minus