Funktionskassen

Formål
Forståelse af variabelbegrebet

Opdeling
Fælles øvelse eller to hold mod hinanden

Materialer

Desuden skal findes

  • Evt. en flyttekasse, der kan stå på bordet som skærm foran et learning kid, med et lille hul i bunden, som et kort kan komme ud af
  • Evt. lommeregner

Sådan laves aktiviteten
Tanken er, at et learning kid er inde i flyttekassen, og på den måde ‘er’ funktionsmaskinen. Aktiviteten kan laves uden flyttekasse – så længe kortet med funktionen, der skal gættes, holdes skjult. I kassen skal der være en bunke af kort i det ene hjørne, som man kan trække. Et learning kid sætter sig bag kassen og trækker et kort med en funktion.
De to hold uden for kassen må nu på skift sige et tal til funktionskassen. ”Fx 10 ”. Kassen kan nu svare 13. Man kan så gætte på, hvad der står på kortet, fx ”der står +3″.
Hvis det er rigtigt, skal personen i kassen sende kortet ud af sprækken, og holdet, der svarede, får point. Personen i kassen trækker et nyt kort, og det andet hold må nu sige et tal.
Hvis et hold ikke gætter, hvad der står på kortet, går turen til det andet hold, der så må komme med et bud på, hvad der står på kortet. Først når tallet på kortet er gættet, må personen i kassen trække et nyt kort.
Opfordr evt. learning kids til at skrive de forskellige x’er og funktionsværdier ned i et sildeben, så de kan huske, hvad der er blevet sagt.
Når en funktion bliver gættet, kan et nyt learning kid tage plads i funktionskassen.
Vinderen kan være det hold, der får flest point i et bestemt tidsrum, eller det hold, der først opnår fx 5 point.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner