Jeres egen statistiske undersøgelse

Formål
At kunne lave en statistisk undersøgelse og beskrive den vha. statistiske deskriptorer.

Opdeling
2-3 personer pr. gruppe

Til aktiviteten skal findes

  • Planchepapir til præsentation
  • En lommeregner pr. gruppe
  • Notes- og udregningspapir
  • Skriveredskaber
  • Lineal og evt. passer til cirkeldiagram
  • Evt. en ipad pr. gruppe

Sådan foregår aktiviteten

Vurdér hvilket niveau, learning kids på holdet skal arbejde på.
I oplægget til undersøgelser nedenfor er lagt op til, at learning kids stiller spørgsmål, som der kan svares på med et tal, da det giver flere muligheder for at arbejde videre med data og statistiske deskriptorer.

Således er spørgsmål af typen ‘Hvad er dit yndlingsfag, hvad er din livret, hvilke sportsgrene dyrker du? ikke hensigtsmæssige i denne sammenhæng.

Niveau 1

Undersøgelse, hvor man kan svare på undersøgelsens spørgsmål med et tal, fx

  • Hvor mange gange kan du ramme basketkurven på 1 min?
  • Hvor mange burpees kan du lave på 1 min?
  • Hvor langt kan du løbe på 1 min?
  • Hvor gammel er du?
  • Hvad str. sko bruger du?
  • Hvor mange søskende har du?
  • Hvor mange sportsgrene går du til?

Saml data i hyppighedstabel og diagram.

Beskriv data med deskriptorer

  • Flest
  • Færrest
  • Lige mange
  • Mindsteværdi
  • Størsteværdi

Niveau 2

Lav en undersøgelse, hvor observationerne grupperes i intervaller, når data ordnes, fx

  • Hvor mange timer er du på sociale medier om ugen?
  • Hvor høj er du?
  • Hvor mange penge bruger du på…?
  • Hvor ofte gør du…?

Saml data i hyppighedstabel og diagram

  • Overvej hvilken diagramtype, der er hensigtsmæssig (søjle, cirkel, kurve)
  • Hvor mange deltager i undersøgelsen/hvor mange observationer er lavet?
  • Hvad er det samlede antal timer på sociale medier/sum penge brugt på… osv.

Beskriv data med deskriptorer

  • Flest
  • Færrest
  • Lige mange
  • Mindsteværdi
  • Størsteværdi
  • Gennemsnit

Niveau 3

Lav en undersøgelse, hvor observationerne grupperes i intervaller, når data ordnes, fx

  • Hvor mange timer er du på sociale medier om ugen?
  • Hvor høj er du?
  • Hvor mange penge bruger du på…?
  • Hvor ofte gør du…?

Saml data i hyppigheds- og frekvenstabel og diagram

  • Brug gerne flere diagramtyper, hvis det giver mening (søjle, cirkel, kurve)
  • Hvor mange deltager i undersøgelsen/hvor mange observationer er lavet?
  • Hvad er det samlede antal timer på sociale medier/sum penge brugt på… osv.

Beskriv data med deskriptorer

  • Mindsteværdi
  • Størsteværdi
  • Variationsbredde
  • Middeltal (gennemsnit)
  • Median

Niveau 4

Lav en undersøgelse, hvor observationerne grupperes i intervaller, når data ordnes, fx

  • Hvor mange timer er du på sociale medier om ugen?
  • Hvor høj er du?
  • Hvor mange penge bruger du på…?
  • Hvor ofte gør du…?

og hvor der indgår to grupper af respondenter, fx

  • Lyshårede og mørkhårede
  • Voksne og børn
  • Piger og drenge

Saml data i hyppigheds- og frekvenstabel og diagram

  • Brug gerne flere diagramtyper, hvis det giver mening (søjle, cirkel, kurve)
  • Hvor mange deltager i undersøgelsen/hvor mange observationer er lavet?
  • Hvad er det samlede antal timer på sociale medier/sum penge brugt på… osv.

Beskriv data med deskriptorer

  • Mindsteværdi
  • Størsteværdi
  • Variationsbredde
  • Middeltal (gennemsnit)
  • Median
  • Kvartiler

Udarbejd boksplot i Geogebra (se vejledning her og her)

Sammenlign resultater for de to respondentgrupper.